سی اُمین نشست اندیشکده صفای یزد بصورت مجازی برگزار شد

سی اُمین نشست اندیشکده صفای یزد در تاریخ 25 اردیبهشت 1399 از ساعت 8 الی 10 صبح بصورت مجازی برگزار شد.

موضوع :

نشست تعاملی اندیشکده صفای یزد  با دکتر جوکار(منتخب مردم یزد در مجلس شورای اسلامی)

 

حاضرین:

دکتر جوکار

مهندس فنایی

حجه الاسلام صابری

مهندس کلانتر

مهندس متوسلیان

دکتر داد

دکتر حجت

خانم دکتر مرشدی زاد

مهندس حجازی

مهندس رنجبر

دکتر لطفی

مهندس محمدی

دکتر بلندیان

 

خلاصه مذاکرات:

 

   مهندس فنایی:

تعامل با تمامی گروه های کاری و تشکل ها و بخش هایی که مربوط به صنعت و تولید و اقتصاد است را به عنوان دیتاهای ورودی به اندیشکده مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و با تحلیل و اولویت بندی به نماینده مردم یزد در مجلس ارائه خواهیم داد تا بتوان برای رفع مشکل اقدام کرد

با بیان اینکه اندیشکده یک نهاد اندیشه ورزی تصمیم ساز است عنوان کرد: اندیشکده صفا در حوزه صنعت، فناوری و اقتصاد در کنار نماینده مردم یزد خواهد بود تا راهگشای مشکلات استان با استفاده از ظرفیت های قانونی و کمک نمایندگان در راستای توسعه استان و تحقق جهش تولید اقدام کند.

در دنیا نیز بنای اقدامات و فعالیت ها بر اساس خروجی هایی است که اندیشکده های مختلف ارائه می دهند و محوریت کار هم با اندیشکده ها است.

توجه به ضابطه محوری در انتخاب وزرا و احساس مسئولیت در بین مسئولان باید مورد توجه باشد نه اینکه این موضوع تنها در مشاغل رده پایین و مسئولیت های خرد مورد توجه قرار گیرد و اگر در مسائل کلان کشور نیز افراد بر اساس ضوابط انتخاب و انتصاب شوند قطعا احساس مسئولیت هم خواهند داشت و پاسخگوی کار خود خواهند بود.

 

توجه به سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به ویژه بند 19 که در مورد شفاف سازی است نیز از ضروریات است که به عنوان سند بالادستی و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که مجلس و نمایندگان باید در جهت اجرایی شدن این بندها قوانین را اصلاح و یا تدوین کنند و اگر مسئولان در این زمینه کوتاهی کرده اند بدون رودبایستی اعلام کنند و رانت های موجود در کشور را از بین ببرند.

نمایندگان مجلس وظیفه نظارت و قانون گذاری را دارن و اگر بخواهیم مجلس موثر داشته باشیم باید براساس واقعیت ها تصمیم سازی و تصمیم گیری کنیم.

سیاست کلان کشور رسیدگی به وضعیت مردم و بهبود اوضاع و شرایط مردم بوده است اما الان برعکس شده و فشارها روی دهک های پایین است و در تمامی نامگذاری ها و شعارها دقیقا برعکس عمل می شود که ناشی از عدم شفافیت در کشور است مثلا در سال جهش تولید بخشی از ذوب آهن به دلیل نبود خوراک متوقف شده و تولید ندارد که این موضوع لازم به بررسی است.

 

   مهندس متوسلیان:

وجود منابع غنی هیدروکربنی در ایران باعث گردیده که سده اخیر، این نعمت خدادادی، به پیشران اصلی اقتصاد و اشتغال کشور مبدل گردد. در چند دهه گذشته، سیاست گذاری کلان کشور، معطوف به کاهش خام فروشی و حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر از منابع هیدروکربنی بوده است. نتیجه این تلاش ها آن بوده که تاکنون، قریب به 60 شرکت پتروشیمی در مناطق مختلف کشور به بهره برداری رسیده که در این میان، بیش از 20 پتروشیمی در زمینه تولید انواع رزین های پلیمری فعالیت می نمایند.

با وجود آنکه صنایع بالادستی پتروشیمی، در تامین مواد اولیه صنایع تکمیلی نقشی اساسی دارند، اما سهم صنایع پایین دستی در ایجاد اشتغال و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، به مراتب از صنایع بالادست، بیشتر می باشد. با این وجود، در دهه های اخیر، حمایت های دولت از صنایع پتروشیمی، تنها معطوف به توسعه صنایع بالادستی بوده و همچنان زیر ساخت های لازم برای رشد و توسعه صنایع پایین دستی فراهم نشده است. نتیجه این سیاست های ناهمگون در صنعت پتروشیمی آن بوده که با وجود تولید 7.6 میلیون تن مواد اولیه پلیمری، تنها نیمی از مواد اولیه تولید شده، جذب صنایع پایین دست گردیده و الباقی به صورت خام به کشور های دیگر صادر گردیده است.

این در حالی است که صنایع پایین دست، برای تامین مواد اولیه خود از صنایع بالادستی نیز با چالش های فراوانی رو برو می باشند، که این معضلات، به دلیل عدم اجرای سیستم رگلاتوری در نحوه عرضه، قیمت گذاری و مدیریت طرف تقاضا حاصل گردیده و نهایتا امکان تامین پایدار مواد اولیه صنایع تکمیلی را ناممکن ساخته است.

 

وضعیت واحد های تولیدی مستقر در استان یزد، که در صنایع پلیمر و پلاستیک، مشغول به فعالیت می باشند نیز، نشان دهنده وجود چالش های عمیقی است که گریبان گیر صنایع پایین دست پتروشیمی شده است. بر اساس آمار های موجود، از 3500 بنگاه تولیدی در استان یزد، 760 واحد در حوزه صنعت پلیمر و پلاستیک به ثبت رسیده اند که فعالیت نیمی از واحد های ثبت شده، متوقف گردیده و الباقی نیز با تنها 30 درصد ظرفیت مشغول به فعالیت می باشند.

بی تردید اصلاح سیاست های کلان، در حوزه پتروشیمی و توجه به صنایع پایین دست، می تواند اسباب رونق مجدد واحد های تولیدی را فراهم نماید و در صورت ریل گذاری صحیح در صنایع تکمیلی و بهره مندی از توانمندی های علمی فارغ التحصیلان دانشگاهی استان، امکان تولید محصولات صادرات محور و با ارزش افزوده بالاتر فراهم می گردد که میتواند سهم استان از GDP کشور را نیز ارتقا دهد.

یقینا در صورت همگرایی و همبستگی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، به منظور رفع موانع تولید و حمایت صنعتگران از نمایندگان استان، از طریق ارائه راهکار های علمی، مبتنی بر داده های علمی و تجربی، میتوان امیدوار بود تا کمیسیون های مرتبط با امور صنایع و اقتصاد کشور، تدابیر لازم در جهت ایجاد اشتغال پایدار و تولید محصولات صادرات محور را اتخاذ نمایند.

در همین زمینه ایجاد تعاملات موثر، فی مابین مرکز پژوهش های مجلس و اندیشکده یزد، می تواند اسباب تبادل نظر علمی و تجربی طرفین را فراهم نموده و به سیاست گذاران، در فرایند تصمیم سازی کمک شایانی نماید.

 

   مهندس حجازی:

وظیفه مجلس قانون گذاری است و بیش از یک میلیون و 100 هزار قانون در کشور داریم و با توجه به اینکه قانون اساسی کشور از فرانسه اقتباس شده، آن کشور 11 هزار مقرره و قانون دارد که می طلبد بخشی از قوانین ما حذف و روی آن اجماع صورت گیرد.

در خصوص سند آمایش استان ها نیز انتظار می رود در مجلس اجماع جدی روی آن صورت گیرد و به عنوان یک سند بالادستی مورد نظر باشد ضمن اینکه در مجلس دهم مجموعه مسائل و راهبردهای توسعه استان استخراج و منتشر شد که می تواند در ادوار بعدی برای مصوبه ها کمک موثری به نمایندگان داشته باشد.

همچنین ضرورت دارد تغییرات جدی در ساختارها داشته باشیم برای نمونه شیوع کرونا موجب بروز مسائلی شد که غیرقابل پیش بینی بودند و البته گفته می شود برخی از تبعات شیوع کرونا در سال های اینده خود را نشان خواهد داد و از سویی سیستم ما نتوانست در این وضعیت برای استان ها راهگشا باشد و مشکلات را رفع کند.

با توجه به اینکه در بخش های مختلف مسائل و مشکلاتی داریم که باید بر اساس تغییر شرایط، ساختارهای تصمیم گیری نیز تغییر کند لذا نمایندگان مجلس شرایط را به گونه ای فراهم آورند که اختیارات از مرکز به استان ها داده شود تا در موارد مشابه امکان حل مشکلات به شکل بهتر و با سرعت بیشتری وجود داشته باشد.

 

حجه الاسلام صابری:

 نمایندگان مجلس به عنوان قانون گذار باید هم نظارت بر قوانین و داشته باشند در کشور و هم اگر نقصی در قوانین است قانون  وضع کنند و آن را اصلاح نمایند

نمایندگان مجلس به عنوان مجری قانون می توانند عملکرد بهتری داشته باشند و چون در حوزه قانون گذاری فعال هستند بهتر به مسائل تولید و صنعت رسیدگی کنند.

یکی از مشکلات اصلی که به دست نمایندگان قابل حل است رفع موانع تولید و تعطیلی واحدهای صنعتی ناشی از دریافت تسهیلات بانکی است که به دلیل سودهای بالا و عدم توانایی در پرداخت رخ داده و بانک ها اموال این واحدها را صاحب شده اند و آسیب جدی به تولید و صنعت وارد می کنند لذا می طلبد نمایندگان در این زمینه طوری عمل کنند و قوانین را تدوین و اصلاح کنند که به نفع تولید در کشور باشد.

موضوع دوم مشکل در ساختار قوانین مالیاتی کشور است که فرار مالیاتی زیاد داریم و بسیاری از گریزهای مالیاتی ارقام بالایی دارند که به خودی خود آسیب برای کشور است و علی رغم اینکه مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته هنوز این مهم حل نشده است.

موضوع گمرک، صادرات و واردات و قاچاق کالایی که به صورت قانونی صورت می گیرد آسیب جدی به تولید و تولیدکننده وارد کرده  چراکه جنس قاچاق آن هم به صورت کانتینری از کوله پشتی به کشور وارد نمی شود و مشخص است که از مجاری قانونی به کشور می اید لذا باید نمایندگان توجه جدی به این موضوع داشته باشند و با توجه به نامگذاری سال جاری به نام جهش تولید نمایندگان باید با در نظر گرفتن این موضوع و موانع پیش رو برای بهره مندی از همه ظرفیت ها اقدام کنند.

 

مهندس کلانتر:

 

 

بخش اول:

 

پایه صنعت و اقتصاد همانطور که مهندس فنایی هم اشاره کردند ریاضی است یعنی اعداد مشخص و روابط بین این اعداد و کنش ها و واکنش ها مشخص و قابل پیش بینی است. در یک کار تولیدی از تهیه زمین و ساخت بنا و تامین زیرساخت وانرژی و تهیه ماشین آلات و مواد اولیه و فرایند تولید و بازاریابی و فروش و برگشت پول تماما باید برنامه ریزی انجام شود و سیستم عمل کند تا ورودی و خروجی این سیستم با هم بخواند و کار موفق شود.

خوب آیا در کشور ما چنین است؟ شما ببینید بخاطر اینکه سیستم کلی تولید و اقتصاد مملکت درست و دقیق کار نمی کند و موانع و مشکلاتی وجود دارد چند کارگروه و کمیته و ستاد و شورا در سه قوه تشکیل شده؟ اگر سیستم درست کار میکرد و مبانی کار بر منطق ریاضی استوار بود که این مقدار کارگروه مشکل گشا لازم نبود و این مقدار انرژی و وقت کارآفرین و مدیران و مسئولین صرف حل مشکل نمیشد. کجای دنیا و اقتصادهای توسعه یافته، مشابه کشور ما این همه کارگروه برای تسهیل گری و رفع مشکل ایجاد کرده اند؟ قصه محیط کسب و کار ما قصه ساختمانی است که بد ساخته شده و دائم یک عده با تیشه و ماله و گچ و خاک در حال تعمیر و مرمت آن هستند و آسایش و قدرت تفکر و تمرکز را از اهالی سلب کرده اند .

 

بخش دوم:

استان یزد یک استان کاملا صنعتی و معدنی است نزدیک 50 درصد اشتغال استان از ناحیه صنعت است در حالیکه این درصد در کشور 32 درصد است بنابراین معیشت مردم مستقیم به وضع صنعت و معدن بستگی دارد. علاوه بر این صنعت دارای برگشت سرمایه بالاتر است در امریکا به ازای هر 1دلار سرمایه گذاری 1.5 دلار برگشت وجود دارد و همچنین هر شغل در صنعت حداقل دو شغل جانبی ایجاد میکند که برای استان مهم است لذا حضور نمایندگان استان در کمیسیون صنایع و معادن کمک بزرگی است. البته ظاهرا آیین نامه جدید مجلس شرایطی از نظر مدرک تحصیلی و نظایر این تعیین کرده که استان ما را از این نعمت محروم میکند ولی این غلط است باید براساس اقتصاد هر استان نماینده ها در کمیسیون ها حضور داشته باشند و استانهای صنعتی و معدنی حتما در کمیسیون نماینده داشته باشند.

 

 

بخش سوم:

اولا همین جلسه و جلسات مشابه نشان داده که حجم مشکلات و مطالبات خیلی زیاد است و آقای دکتر جوکار امروز کلی یادداشت برداشتند علت هم این است که مشکلات بارها گفته شده ولی حل نشده و تلمبار شده پیشنهاد من این است که ایشان کمک کنند و از رهبری بخواهند که از بالاترین سطوح یک تیم عالم و دانشمند و ترکیبی از خبرگان و فعالین اقتصادی و تشکل ها بنشینند و بررسی کنند که چرا مشکلات با وجودی که بارها گفته شده و بعضا مسئولین مسائل و مشکلات را بهتر و بیشتر از ما میدانند و برای مثال خود ما در خانه صنعت کتابچه ای حاوی 150 مشکل در یازده سرفصل تهیه کردیم و به خیلی از مسئولین استان و کشور تقدیم کردیم ولی بازهم موانع باقی مانده و سالهاست حل نمیشود ، وبعد  این تیم بنشینند و یک به یک موانع کسب و کار را از سر راه بخش مولد بردارند دلیل ندارد کشوری با این همه نعمت با این مقدار فقر و بیکاری مواجه باشد. کرونا نشان داد که افرادی در کشور وجود دارند که به نان شب محتاجند و یک روز اگر کار نکنند مستاصل میشوند.

 

بخش چهارم:

برای اولین بار از طرف بخش خصوصی میخواهم به مجلس جدید بگویم  "در موقعیت حساس کنونی " و یکسال باقی مانده از عمر دولت برای تغییر مدیران با عاجله و دستپاچگی عمل نکنند. که کشور دچار درهم ریختگی و تقابل قوا نشود و بتواند از تبعات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و تشدید تحریم ها و محاصره اقتصادی به سلامت عبورکند.

 

دکتر حجت :

مسائل مورد توجه نمایندگان در دو سطح ملی و استانی مورد توجه است و برای اینکه مسائل و مشکلات در حوزه های مختلف حل و فصل شود توصیه دارم وزرایی که رای اعتماد می گیرند باید برخی ویژگی ها را داشته باشند از جمله اینکه در تصدی پست خود سابقه فعالیت داشته باشند و حتی دارای تجربه عملی باشند.

در مسائل استانی هم باید وضعیت به شکلی پیش رود که در تدوین و اجرای قانون هماهنگی وجود داشته باشد که در این زمینه الگوهای صحیح مدیریتی هم می تواند موثر واقع شود.

دولت ها در کشورهای مختلف از صنعت و تولید و تولید کننده به طور واقعی حمایت می کنند در حالیکه در کور ما تنها اسم حمایت وجود دارد ولی عملا حمایتی دیده نمی شود که نمونه بارز آن در صنعت خودروسازی مشهود است و به اسم حمایت از تولید عملا خیانت دیده می شود.

از وجود چنین اندیشکده ای عمیقا خوشحالم و ابراز خرسندی می کنم و معتقدم همه تشکل های استان مسائل و مشکلات خود را با تجمیع در اندیشکده با زبان واحد برای حل آن با مسئولان اقدام کنند و به نتیجه برسانند.

این آمادگی را داریم که مسائل موجود در استان که تشکل ها با آن دست به گریبان هستند به اندیشکده صفا بیاوریم و با اندیشه ورزی و تفکر جمعی به نتیجه برسانیم.

 

   دکتر داد:

-برای تدوین چشم انداز 40-30 سال آینده ابتدا می بایست برنامه تدوین شده قبلی )افق 1400 )مورد بازبینی قرار گیرد تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود . در مورادی که افق 1400 به اهداف خود نرسیده باید بررسی شود که آیا چشم انداز درست هدف گذاری نشده و یا در اجرا ضعف و یا قصوری بوده است.

 

2 -جهش تولید نیاز به اصلاحات گسترده در سیستم اجرایی کشور دارد. به نظر می رسد در زیر ساخت ها بایستی اصالحات فوری صورت گیرد تا موانع شناسایی و برداشته شود . یکی از موانع جهش تولید روابط بین المللی می باشد.

 

3 -با توجه به تغییرات بنیادی در تکنولوژی که در آینده سرعت بیشتر نیز خواهد گرفت بایستی از مدیران جوان، با انگیزه و تحصیل کرده در کنار مدیران با تجربه استفاده بیشتر می کرد. به عبارت دیگر میانگین سنی مدیران ارشد می بایست به شدت کاهش یابد.

 

4 -متاسفانه ما عصر صنعتی را از دست داده ایم. حال که دنیا وارد عصر پسا صنعتی عصر دیجیتال و ارتباطات شده است امید است با آینده نگری و تدبیر و استفاده از نیروهای جوان و خالق و تحصیل کرده از قافله عصر پسا صنعتی عقب نمانیم.

 

 دکتر جوکار:

نشست های مختلفی را با فعالان بخش صنعتی استان یزد در طی این مدت برگزار کردم واز نزدیک با مسائل و مشکلات این حوزه آشنا شدم و مقرر شد این جلسات به صورت فصلی برگزار شود و مسائل و مشکلات صنعت و معدن مورد بررسی قرار گیرد.

اندیشکده صفا که کار پژوهشی و تحقیقاتی را نیز در دستور کار خود دارد مبنای بهتری برای تصمیم گیری و ارائه راهکار به نمایندگان است و در کشورهای مختلف اندیشکده های متعددی که وجود دارند راهبردهایی را به دولت ها ارائه می دهند و دولت ها نیز در همان مسیر تصمیم گیری می کنند.

از وجود چنین اندیشکده ای در استان ابراز خرسندی دارم و امیدوارم مبنای این باشد که در حوزه قانون گذاری و نظارت از خروجی های اندیشکده در کمیسیون های مختلف استفاده ببریم.

دوران پسا کرونا که مورد اشاره فعالان صنعتی است قطعا شرایط خاصی را خواهد داشت و ممکن است ساختارها را نیز تغییر دهد و دولت ها عملکرد و رفتار خود را مورد ارزیابی و تجدید نظر قرار دهند لذا ما نیز با توجه به تحلیل شرایط راهبردهایی را تحلیل کنیم و فرصت هایی را هم خلق کنیم قطها راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت خواهیم داشت.

اندیشکده طرحی مکتوب برای سال جاری ارائه دهد و به عنوان راهبرد مورد استفاده قرار دهیم و به نتیجه برسیم و بتوانیم تحقق جهش تولید را هم داشته باشیم.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یک مرکز مشاوره تخصصی برای نمایندگان است که در ادوار قبل کمتر مورد توجه نمایندگان قرار گرفته که امید است در این دوره بیشتر مورد توجه باشد و نمایندگان بتوانند با استفاده از این مرکز در کنار اندیشکده برای توسعه استان و حل مشکلات در همه حوزه ها گام بردارند.

معتقدم برای جهش تولید و در مجموع برای حل مشکلات ضمن استفاده از ظرفیت های موجود، بجای قانون گذاری تجمیع قوانین را داشته باشیم و با اصلاح مدیریت ها نیز بتوانیم اشکالات را رفع کنیم.

با توجه به اینکه در استان نیروی کارگر ساده بیکار نداریم و بیشتر فارغ التحصیلان با موضوع بیکاری دست به گریبان هستند نیز باید در زمینه های دانش بنیان و طرح های تخصصی اقدام کرد.

قطعا به تناسب شرایط باید ساختارها و سیستم ها را نیز تغییر داد و این موضوع را دنبال می کنیم تا به نتیجه برسد و بخش خصوصی را در امور بیش از گذشته دخیل کنیم و دخالت های دولت در امور کمتر شود به ویژه برای شرکت های دولتی که متاسفانه زیان ده نیز هستند هم شرایطی ایجاد شود تا به بخش خصوصی واگذار شود و دولت تنها نقش نظارتی داشته باشد و دخالت های اجرایی را کمتر کند.

متاسفانه همیشه تولید کننده مظلوم واقع شده و امروز وضعیت به گونه ای است که دلال و واسطه سود اصلی را می برد که در نتیجه رانت خواری ها و عدم شفافیت است که لازم است در این زمینه ها نیز بازنگری جدی داشته باشیم.

صنعت و تولید چالش های متعددی دارد که بررسی هر یک از آن ها مهم است و اگر با ارائه راهکار همراه باشد مجلس به راحتی می تواند موضوع را دنبال کند.

انتظار دارم اندیشکده صفا در استان یزد مشاوره های موثر با راهکار اجرایی به نمایندگان استان بدهد و ما در مجلس نیز از ظرفیت اندیشکده استفاده خواهیم کرد تا با هم اندیشی و استفاده از این ظرفیت ایجاد شده، استان را از وضعیت فعلی به بهبودی و پیشروی برسانیم.

 

مصوبات:

مسایل اولویت دار به تشخیص اعضای اندیشکده به پیوست راهکارهای حل آن, برآمده از جلسات اندیشه ورزی اندیشکده در اختیار جناب دکتر جوکار قرار گیرد.

اندیشکده بعنوان مرکز همگرایی و  اندیشه ورزی مجموعه های خانه صنعت, انجمن مدیران و اتاق بازرگانی

در راستای رونق و جهش تولید در استان عمل کند.

عضویت  آقایان دکتر داد, دکتر حجت و مهندس کلانتر به در  اندیشکده , بعنوان عضو حقیقی به تصویب رسید.

جلسه با نماینده مجلس در بازه های زمانی مشخص, استمرار داشته باشد.

دبیرخانه اندیشکده صفای یزد

کد خبر: 26
  تاریخ خبر : 25 اردیبهشت 1399