سی و دومین نشست تخصصی اندیشکده صفای یزد برگزار شد

سی و دومین نشست اعضای اندیشکده صفا به میزبانی پارک علم و فناوری یزد و با موضوع آشنایی با صندوق نوآوری و شکوفایی استان یزد، ظرفیت ها و چالش های آن برگزار شد.

در این جلسه ابتدا مدیرعامل صندوق(جناب آقای دکتر سپهر) ضمن ارایه گزارشی از صندوق و عملکرد آن به بیان اهداف، ماموریت‌ها و چالش‌های پیش روی صندوق پرداخت.

 

سپس هر یک از اعضا به بیان دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها و ارایه راهکارها در پیشبرد و بهبود عملکرد صندوق پرداختند و بحث و تبادل نظر بعمل آمد.

 

 مدیرعامل اندیشکده صفای یزد، جناب آقای بلندیان:

 

خیر مقدم به حضار و اعضای اندیشکده صفای یزد و تشکر از جناب آقای دکتر لطفی ریاست محترم پارک علم و فناوری که میزبان این نشست شده اند .

 

صندوق های پژوهش و فناوری، به عنوان یکی از اصلی ترین بازیگران نظام تامین مالی فناوری و نوآوری در کشور محسوب میشوند و علیرغم اینکه سابقه تاسیس آن ها به برنامه سوم توسعه باز می گردد، به اعتقاد برخی از نهادهای متولی در اقتصاد دانش بنیان کشور، هنوز کارایی کافی را نداشته و انتظارات سیاستگذاران را برآورده نمی سازند. طبیعتا آنچه در ابتدا به ذهن می رسد این است که چگونه این صندوق ها میتوانند اقدام به تقویت خود کنند؟

 

به نظر میرسد ساختار صلب و دولتی صندوق یکی از دلایل این عدم موفقیت ها باشد.هر چند سایه دولتی بودن آن عواید و منافعی نیز در قالب منابع دولتی صندوق داشته است .

 

امروز بنا داریم در سی و دومین نشست تخصصی اندیشکده صفای یزد به این موضوع بپردازیم و درگفتمانی که ایجاد خواهیم کرد مسایل را شناسایی و راهکارهای پیشنهادی را ارایه کنیم.

 

صندوق پژوهش و فناوری یزد بعد از تهران بزرگترین صندوق در کشور است و یزد در این زمینه هم پیشتاز است و تلاشهای صورت گرفته انصافا قابل تقدیر است.

 

  دکتر محمد سپهر مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد

 

صندوق استان یزد از ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ با سرمایه ۱۰ میلیارد ریال و با شماره ثبتی ۷۲۷۷، با ترکیب ۴۹ درصد بخش دولتی و ۵۱ درصد بخش خصوصی به ثبت رسید.

 

لازم است برای ماندگاری نخبگان در استان و جلوگیری از نخبه گریزی، اکوسیستم فناوری استان فعال شود که البته ضروریست که زنجیره های فعالیت آن نیز تکمیل شوند.

 

ساختارهای سنتی قابلیت درک حوزه نوآوری و فناوری را ندارند و لازم بوده که در این زمینه نهادهای مالی جدید شکل بگیرد.

 

حوزه فناوری و نوآوری آنقدر ارزش افزوده دارد که بخش خصوصی هم در کنار دولت به این موضوع ورود کرده و حتی در مواردی نیز در کشورهای مختلف پیشی گرفته است.

 

در حال حاضر 44 صندوق پژوهش در کشور داریم که سرمایه فعلی ما نیز 21 میلیارد تومان رسیده است که 38 درصد از بخش دولتی و مابقی از بخش خصوصی در این صندوق هستند.

 

160 سهامدار خصوصی داریم که بزرگترین گروه آن شرکت های پارک هستند. هدف گذاری های صندوق رسیدن به سرمایه 30 میلیارد تومانی است و خوشبختانه به واسطه هیات مدیره خوبی که داشته برترین ها بوده و به عنوان صندوق دانش بنیان در کشور معرفی شده است که این خوشنامی در جذب منابع نیز موثر بوده است. بیش از نیمی از قراردادهای مورد حمایت صندوق در پرداخت تسهیلات مورد موافقت قرار گرفته است و بخش عمده تسهیلات پرداختی نیز در عرضه کالا پرداخت شده است.

 

ورود به فرابورس اولویت اجرایی صندوق پژوهش و فناوری یزد است. پذیرش ضمانت‌های این صندوق در صنعت به ویژه صنایع بزرگ یکی از راهکارهای حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان است.

 

در فناوری های نوآورانه در یک بازه زمانی محدود در کنار شرکت ها قرار می گیریم و سپس خارج می شویم که در این رابطه نیز تا کنون به  14 پروژه وارد شدیم.

 

توسعه سرمایه‌گذاری نوآورانه، ورود به فرابورس، بهبود و تنوع بخشی خدمات، توسعه همکاری با بانک‌ها و سایر نهادهای مالی، اجرایی کردن سرمایه‌گذاری جمعی و بهبود فرآیند و اصلاح روش‌ها در ساختار داخلی صندوق از جمله اقدامات و برنامه‌های در دستور کار صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری استان یزد طی دو سال است.

 

تأمین مالی لازم برای اجرای طرح‌های مختلف، افزایش شفافیت فرآیند اجرایی، توسعه مجموعه و نقدپذیری سهام صندوق از جمله مزایای ورود به فرابورس است.

 

حضور صنعتگران در ساختاری اداری، ارزیابی و مدیریتی صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری ضروری است.

 

صندوق نوآوری یزد به دنبال جذب سرمایه‌های تخصصی در حوزه فناوری است و حمایت صنایع به وسیله هدایت سرمایه‌های متعدد نقش مهمی در تقویت فرآیند اجرایی و حمایتی صندوق نوآوری ایفا می‌کند.

 

توسعه سرمایه گذاری ها را با استراتژی های میان و بلند مدت برای تحقق این هدف اقدام خواهیم کرد.

 

در مورد پذیرش ضمانت نامه ها در صنایع بزرگ علی رغم اینکه مصوبه دولت هم داریم اما پذیرش نشده است و حتی رایزنی ها نیز به نتیجه نرسیده است.

 

پذیرش ضمانت‌های صادر شده توسط این صندوق در صنعت به ویژه صنایع بزرگ، یکی از راهکارهای حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان است.

 

  جناب مهندس فنایی:

 

محمدحسین فنایی نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا

 

در یزد یکی از بهترین و فعالترین صندوق ها را داریم و با توجه به وجود پارک علم و فناوری در یزد به نتایج بهتری هم دست یافته ایم.

 

ضرورت اصلاح ساختار حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان موجب توسعه اقتصادی کشور می شود

 

استفاده از ظرفیت‌های مختلف و الگوهای اقتصادی موفق باید در دستور کار مسئولان و مدیران ارشد نظام قرار گیرد.

 

استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان بومی از اهمیت بالایی برخوردار است و اصلاح ساختار برنامه‌ریزی برای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان و صندوق پژوهش و فناوری در پارک‌های علم و فناوری ضروری به نظر می رسد.

 

نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز باید در بحث اصلاح ساختار حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان نقش داشته باشند.

 

صنعتگران و نخبگان دانشگاهی هم باید به عنوان سیاست‌گذاران و مجریان صندوق پژوهش و فناوری در ساختار این صندوق عضو و بکار گرفته شوند.

 

از ویژگی های صندوق به عنوان یک نهاد مالی در مقایسه با بانک ها می توان به این نکته اشاره کرد که در سرمایه گذاری ها در سود و زیان شریک است اما بانک ها تنها در سود شریک هستند.

 

استفاده از اهرم قدرت برای توسعه اقتصادی کشور یکی از الزمات اجرایی است اما متأسفانه در ایران تاکنون از این اهرم به خوبی و به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده نشده است.

 

حمایت نظام پولی هم از دیگر راهکارهای موثر برای حمایت از نخبگان بومی است و بانک‌ها باید با پرداخت تسهیلات کم‌بهره بحث حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار دهند تا شاهد رشد و توسعه دانش‌بنیان‌ها باشیم.

 

مباحثی در خصوص پارک صنعتی دانشگاه نیز مطرح شده که بنا بود پارک علم و فناوری نیز در این زمینه مشارکت داشته باشد که اجرای این طرح دنبال شود برای سرمایه گذاری و حمایت صندوق نیز مفید خواهد بود.

 

اگر تفکر جدیدی ارائه شود و ساختارها نیز اصلاح و تغییر کنند قطعا دستاوردهای کشور در زمینه های مختلف به ویژه دانش بنیان ها بهتر خواهد بود.

 

همواره برای هرکاری به الگو نیاز داریم و تکنیک هایی که بتواند اهداف را تحقق بخشد که این موضوع در کشورهای مختلف وجود دارد اما در کشور ما برعکس است و این موضوع رانت و فساد ایجاد می کند در حالیکه برای حمایت از فعالیت های دانش بنیان می توان راه های مختلف از جمله معافیت مالیاتی را در نظر گرفت.

 

در اندیشکده تلاش می کنیم از اهرم هایی که دولت می تواند در تقویت پارک ها، صندوق ها و صنعت استفاده کند با بررسی و پیشنهاد ساختاری جدید بر مشکلات فائق آییم.

 

جناب دکتر لطفی:

 

امیدواریم این نشست ها تداوم داشته باشد و بتوانیم با استفاده از نظرات نخبگان در اندیشکده صفا مباحث مورد توجه در پارک علم و فناوری را نیز تقویت کنیم و هم صندوق پژوهش و فناوری و اکو سیستم نوآوری استان را توسعه ببخشیم.

 

یکی از چالش های مهم شهر و استان یزد گریز نخبگان است چون یزد بسیار نخبه پرور است و به همان میزان نیز نخبه گریزی دارد و دقیقا دانش آموزان با استفاده از امکانات تحصیلی یزد رشد می کنند اما به سن بهره وری که می رسند به خارج از یزد می روند و جذب شهرها و کشورهای مختلف می شوند که لازم است عناصری چون صندوق پژوهش و نو آوری در این زمینه وارد عمل شوند و کمک کنند.

 

مهمترین گزینه برای سرمایه گذاری ها فعالان صنعت هستند که در حوزه فناوری حضور داشته باشند و سرمایه گذاری کنند اما ورود به فرابورس می تواند راه را برای ورود بهتر همواره کند.

 

اعتبار بخشی به ضمانت نامه های صادره از صندوق بسیار حائز اهمیت است که در صنایع بزرگ نیز مورد توجه و پذیرش قرار گیرند چون این ضمانت نامه ها نیاز شرکت های دانش بنیان و فناور است.

 

سرمایه گذاری در صندوق موثر است و سودآوری خوبی هم برای سرمایه گذاران دارد و سرمایه گذاری که شرکت ها نیاز دارند با توجه به اینکه صندوق یزد عاملیت صندوق ملی را نیز دارد می توان سرمایه چندین برابری در حوزه فناوری جذب کرد.

 

پارک علم و فناوری نیز کمتر از 20 درصد از صندوق را سهام دارد اما به این واسطه در این سال ها شرکت های پارک نیز مورد حمایت قرار گرفتند.

 

  جناب دکتر متوسلیان:

 

جوانان و نخبگان در کشور و استان با انبوهی از تلاش و کوشش به دنبال نتیجه هستند اما حمایت نمی شوند و از سوی صنایع نیز مواردی مهم است که آموزش ها هم توجه چندانی به آن ندارند و نخبگان به این شکل نمی توانند ارزش افزوده ایجاد کنند.

 

صنایع نیاز مبرم به نوآوری و فناری دارد که می تواند از سوی نخبگان داخل کشور رقم بخورد اما متاسفانه به دلیل نبود تجربه و حمایت نمی توانند آنگونه که باید به موفقیت برسند.

 

چند محور از جمله عمران و ساختمان و آب و برق نیاز مبرم به نوآوری و فناوری دارد که باید با حمایت صندوق در این زمینه ها به کمک نخبگان و جوانان شتافت  اقدام موثری انجام داد تا به نتیجه مطلوب برسد.

 

در بخش کشاورزی نیز توجه به مصرف بهینه ضروری است لذا اگر بتوان به صورت پایلوت از دانش و فناوری با حمایت صندوق گامی برداشت و طرح و ایده را به تولید رساند قطعا منابع کشور را حفظ و اکوسیستمی که مورد توجه است به عنوان دستاورد به ارزش افزوده چند برابری نیز خواهیم رسید.

 

صنعت در حال حاضر به بهترین شکل هم که مدیریت شود 10 درصد ارزش افزوده دارد اما به نظر می رسد با اقدامات و حمایت های صندوق و توجه به سرچشمه ها این میزان را افزایش داد و چندبرابر کرد.

 

جناب دکتر ابرقویی:

 

سه پیشنهاد برای جذب سرمایه گذاران و نخبگان و ایده پردازان برای صندوق دارم تا شبکه و لینکی ایجاد شود و این سه گروه بتوانند در این سیستم عضو شده و بتوانند اهداف صندوق پژوهش دنبال کنند.

 

گروه ایده پردازان می توانند برای ایده ها اقدام کنند و ایده ها را متمرکز و برای اجرا روی آن کار کنند.

 

گروه برنامه ریزان ایده به پدیده می تواند به عنوان دومین مورد باشد تا بعد از اینکه ایده تولید شد و بررسی نهایی رسید سرعت تبدیل ایده به پدیده را افزایش داده و از خروج ایده ها به خارج از کشور کم کنند و در داخل کشور به آن برسند.

 

سومین گروه نیز به عنوان سرمایه گذاران ایده به پدیده با سرمایه گذاری خود وارد شوند که فعالیت این گروه نیز کاملا روشن و مشخص است.

 

باید توجه داشت که ایده های بسیار خوبی از سوی جوانان ارائه می شد اما به مرحله اجرا و تولید نمی رسند و بسیاری از سرمایه گذاران نیز از این ایده ها بی اطلاع هستند که این صندوق می تواند به عنوان واسطه بین سرمایه گذار و ایده پرداز عمل کند ضمن اینکه می توان به صورت کنسرسیوم نیز عمل کرد و با ایجاد هم افزایی ایده هایی که در کشور داده می شود از خروج آن نیز جلوگیری شود.

 

جناب مهندس حجازی:

 

به نظر بهتر است برای تبدیل ایده به پدیده از سوی صندوق، شرکت هایی که نیاز دارند کمک کنند به عنوان زیرمجموعه خود شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد و با سرمایه گذاری، حمایت کنند و نتیجه مطلوب را داشته باشند و بر اساس نتایجی که به دست می اورند به تولید محصولات برسند.

 

در حوزه صنعت و دانشگاه نیز واحدی برای این ارتباط داشتیم که مورد توجه وزارت علوم بود اما صنعتی ها گلایه داشتند که زبان مشترک نیست و دانشگاه و صنعت هیچ کدام زبان یکدیگر را نمی فهمند اما اگر صندوق بتواند زبان مشترکی ایجاد کند می تواند از محل فروش ایده به سود و کسب درآمد برسد و به سرمایه گذاری نیازی نداشته باشد.

 

جناب دکتر داد:

 

صندوق در پرداخت تسهیلات به جوانان دست و دلباز باشد. فردی پیدا می شود و به ناگهان بودجه و اعتباری کلان را از طریق تسهیلات می برد و بعد از مدتی فساد کشف می شود و بسیاری از جانان در دریافت تسهیلات مانده اند در حالیکه اگر این پول را در اختیار جوانان گذاشته بودند چندین طرح و پروژه به نتیجه رسیده بود.

 

عصر صنعتی را از دست دادیم و اگر غافل باشیم عصر فناوری را نیز از دست خواهیم داد در حالیکه 10 سال دیگر بسیاری از مشاغل فعلی کشور را از دست خواهیم داد. دنیای آینده دنیای نوآوری است اما کند جلو می رویم بنابراین باید با تغییر دیدگاه، بزرگ نگاه کرد و بزرگ گام برداشت.

 

جناب مهندس فقیه:

 

لزوم توجه به وقف نوین ضروری است و امروز نمی توان با وقف های قدیمی برای نیازهای امروز اقدام کرد مثلا وقف هایی در گذشته بوده برای نفت و روغن چراغ در روشنایی مسیر در حالیکه امروزه روشنایی مسیر با برق است نه نفت چراغ لذا باید به حاکم شرع مراجعه و برای تغییر وقف به وقف های نوین اقدام کرد.

 

کارآفرینی و مسکن از جمله نیازهای روزی است که نیاز به موقوفه دارد و دانشگاه هایی در داخل و خارج هستند که با وقفیات اداره می شوند.

 

 

 

مصوبات:

 

اشکال ساختاری صندوق نوآوری و فناوی را با ساختار پیشنهادی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کنیم.

 

اعضای محترم ظرف یک هفته راهکارهای اجرایی  جذب سرمایه از صنعت برای  صندوق را پیشنهاد دهند.

 

جناب آقای دکتر داد آموزش تهیه طرح توجیهی برای شرکتهای پارک  که نیاز به این آموزش را دارند، را میپذیرند .

 

برای پذیرش ضمانت نامه ها در بخش خصوصی ، جناب آقای دکتر داد از طریق اتاق بازرگانی پیگیری میکنند.

کد خبر: 28
  تاریخ خبر : 13 خرداد 1399