سی و سومین نشست تخصصی اندیشکده صفای یزد برگزار شد

سی و سومین نشست اعضای اندیشکده صفا به میزبانی بنیاد ملی نخبگان یزد و با موضوع آشنایی با بنیاد نخبگانو بررسی ظرفیت ها و ویژگی های نیروی انسانی یزد و چالش های آن برگزار شد.

در این نشست ابتدا رئیس بنیاد ملی نخبگان(جناب آقای دکتر کلانتر) ضمن ارایه گزارشی از بنیاد و عملکرد آن به بیان اهداف، ماموریت‌ها و چالش‌های پیش روی پرداخت و سپس هر یک از اعضا به بیان دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها و ارایه راهکارها در پیشبرد و بهبود وضعیت نیروی انسانی و ماندگاری نخبگان در استان پرداختند و بحث و تبادل نظر بعمل آمد.

 

دکتر کلانتر رئیس بنیاد ملی نخبگان یزد:

 

بنیاد 3 وظیفه عمده دارد که مسیر نخبگی را تسهیل می کند و در اولین مرحله شناسایی و آغاز به کار است و پس از آن هدایت به مسیر مربوطه و در نهایت بسترسازی برای توانمندی ایجاد می کند که خروجی این فعالیت ها از دانشگاه ها افرادی سرآمد و توانمند در جامعه است تا بتوانند تاثیرگذاری مثبتی هم داشته باشند.

 

بنیاد در این مسیر سه گانه حرکت می کند و حتی با تسهیلات متفاوت در این مسیر اقدام خواهد شد.

 

یکی از زیباترین کارهایی که در این چندسال پیگیری شده اجرای طرح شهید احمدی روشن است که هسته های تحقیقاتی دانشجویی شکل می گیرد به طوریکه نیازها از جامعه شناسایی و برای رفع آن اقدام می شود.

 

هسته های مختلفی تشکیل شده در گروه های دانش اموزی و دانشجویی که می توانیم با اندیشکده همکاری داشته باشیم همچنین شرکت های دانش بنیان نیز می توانند این هم افزایی را داشته باشند و دانشگاه ها نیز بتوانند تامین کننده نیروهای مورد نیاز شرکت های دانش بنیان باشند.

 

با توجه به اینکه تاکید می شود به سمت اقتصاد بدون نفت برویم این بستر فراهم است که با حمایت اندیشکده و حضور نخبگان به عنوان بازوی فکری دولت در این مسیر گام برداریم و در تصمیم گیری ها موثر باشیم.

 

نخبگانی که ما الان شناسایی می کنیم نخبگان آموزشی هستند و باید بر اساس معیارهایی نخبگان را در رده ها و حوزه های مختلف شناسایی کنیم مثلا در حوزه صنعت نیاز است تا با پارامترها و معیارهایی که دارند نخبه های صنعتی را شناسایی کنند.

 

 مهندس فنایی نایب رئیس هیات مدیره

 

همیشه این سوال مطرح بود که چرا همگرایی و همفکری در کشور کمرنگ است در حالی که در کشورهای دیگر این همفکری به خوبی وجود دارد و نخبگان به خوبی در عرصه های فکری نیز حضور دارند

 

مهم است بتوان هسته ای را ایجاد کرد تا انسان ها بر اساس تجربیاتی که دارند بتوانند برای بهبودی وضعیت تلاش کنند و در مجموع نظرات را که حاصل تفکرات مختلف است عاملی برای تصمیم سازی در استان و حتی در کشور ایجاد کرد

 

همواره تولیدات مختلف را در کشور داشته ایم اما تولید فکر را نداشتیم که بر اساس این نیاز و تفکر، اندیشکده صفا شکل گرفت تا در زمینه های موضوعی بتوان تولید فکر و اندیشه ایجاد کرد.

 

خوشبختانه سندهای بالادستی هم داریم که برای اجرایی شدن آن ها نیاز به همفکری دارد و این همفکری کردن که در واقع ایجاد و تولید فکر است کمک ارزشمندی برای استان خواهد بود.

 

بیشتر نگران این هستیم که نخبگان از کشور خارج می شود و اگر بتوانیم در اندیشکده با جمع بندی نظرات و دیدگاه های مختلف بندهای اقتصاد مقاومتی را برای اجرا حمایت کنیم و از حرف و سخن بپرهیزیم و بررسی شود مشکل کار کجاست که به این وضعیت رسیده ایم.

 

با اطمینان کامل اعلام می کنم هیچ سندی بهتر از سند اقتصاد مقاومتی نداریم اما متاسفانه اجرا نشده و خروجی آن را در جامعه ندیده ایم.

 

پیشنهاد دارم در نشست های اقتصاد مقاومتی بندهای این سیاست ها مورد مطالعه و تحقیق قرار بگیرد.

 

در خصوص وجه اشتراک بین نخبگان و اندیشمندان به راحتی با نگاه به گذشته در هر حوزه ای می توانیم افرادی را معرفی کنیم که آن ها را از دست داده ایم و هنوز هم قدر آن ها را نمی دانیم.

 

اشکال کار در رابطه محوری است و در انتخاب مسئولان متاسفانه ضابطه رنگ باخته که بر بسیاری از تصمیم گیری ها و حمایت ها نیز تاثیر دارد

 

برای تصمیم گیری ها باید مستنداتی وجود داشته باشد که متاسفانه تا به امروز این رویه را در کشور نداشتیم در حالیکه باید در تصمیم گیری ها برای مسائل مهم از نظر نخبگان بهره برد حتی اگر نظر آن ها مورد توجه قرار نگیرد که اگر این اتفاق رخ دهد و این تفکر حاکم شود خود به خود بستر فعالیت نخبگان فراهم می شود که حضور داشته باشند و حتی وضعیت استان و کشور هم بهتر خواهد شد.

 

دکتر بلندیان مدیرعامل اندیشکده صفا

 

توضیح و تشریح برخی ظرفیت های ایجاد شده استان یزد در زمینه های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت نخبگان در استان برای تعامل بیشتر و بهبود اقتصاد دانش بنیان

 

اقتصاد مقاومتی 24 بند دارد که 8 بند آن از جمله بندهای یک، 2، 3، 5 و 19 الی 22 از بندهایی هستند که اشتراک بیشتری در حوزه کاری پارک، بنیاد نخبگان و سمپادها می توانند داشته باشند.

 

عمده تمرکز ما در اندیشکده روی اندیشمندان است و بنیاد نخبگان نیز کلیدواژه نخبگان را مورد توجه دارند و باید دید که به چه شکلی می توانیم وجه اشتراک بین نخبگان و اندیشمندان را تعریف کنیم و در حوزه های تصمیم سازی و کادرسازی سهیم کنیم.

 

  دکتر لطفی رئیس پارک علم و فناوری یزد:

 

برقراری ارتباط بیشتر بین مجموعه ها و تشکل ها و نهادهایی که در حوزه ارتباط با دانشگاه تاثیرگذار هستند می تواند نتیجه خوبی را رقم بزند ضمن اینکه حفظ و نگهداشت نخبگان در استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

در مقوله اول که گسترش ارتباطات نیز دنبال می شود، پارک یزد با دو مجموعه اصلی و تاثیرگذار که دانشگاه ها و مدارس هستند سعی بر گسترش شبکه تعاملی دارد و در مرکز نوآوری نیز به نحوی از دانش آموزانی که ایده و تفکر مفیدی دارند که مننجر به خروجی شود در قالب این مرکز حمایت کند.

 

اخیرا طرح مدرسه نوآوری برای مقطع اول متوسطه نیز ارائه شده که امید است با همکاری سمپاد بتوانیم این مقوله را دنبال کنیم بلکه شاید این موضوع بتواند کمک کند تا در انتخاب رشته دانشگاه نیز مسیری متفاوت ایجاد شود.

 

در ارتباط با دانشگاه ها نیز دانشجویانی که پروژه های نوآوری در حوزه درسی و رشته خود دارند نیز شناسایی و حمایت می شوند اما علی رغم همه تلاش های صورت گرفته در این زمینه هنوز در ابتدای راه هستیم و نیاز به بررسی و تلاش بیشتر دارد.

 

خوشبختانه استان یزد وضعیت خوبی به لحاظ سرمایه انسانی دارد که دانشگاه ها و مدارس خوبی داریم و به نوعی تربیت نخبه در شهر و استان یزد وضعیت خوبی دارد اما به شدت نخبه پرانی می کنیم و به سن بازدهی که می رسند در یزد حضور ندارند و نمی توانیم بگوییم نیروی انسانی مطلوبی در استان داریم.

 

به تعبیری می توان گفت سقف یزد کوتاه است و شرکت های دانش بنیان هم بعد از اینکه اندکی راه افتادند، ادامه مسیر خود را در تهران جستجو می کنند لذا این سوال ایجاد می شود که چقدر در سمت های مدیریتی استان به حضور نخبگان توجه شده و آیا طرح مشخصی برای زیست مطلوب نخبگان در استان داریم؟ و منابعی که در استان توزیع می شود چقدر از آن در اختیار نخبگان قرار دارد که با پاسخ به این پرسش ها می توان دریافت که فرایند موثر و سیستماتیک برای حمایت از نخبگان نداریم و یزد که نخبه پرور است به شهری نخبه گریز هم تبدیل شده است.

 

تعریفی هم از نخبه داریم که محدود است و با توجه به استعدادهایی که داریم هرفرد در چند استعداد برتری دارد.

 

نظام آموزشی نیز برای پرورش استعدادهایی که افراد در وجود خود دارند علی رغم آنچه که اتفاق افتاده است همواره آموزش بر روی پرورش سایه انداخته است درحالیکه استعدادها در پرورش شناسایی و شکوفا می شوند.

 

فرایندهای آموزشی در دانشگاه نیز به طورجدی به چالش کشیده می شود و نمی توان انتظار خروجی درستی داشت.

 

  مهندس امین مقدم مدیر سمپاد دانش آموزی

 

برای خروجی موفق و ضمانت اجرای آن باید به ضمائم فرهنگی ابلاغیه اقتصاد مقاومتی نیز توجه کنیم و از تعارفات خارج شویم.

 

بند اول و دوم که به ظرفیت های انسانی و دانش بنیان اشاره دارد نیز باید بررسی شود که دولت چقدر به این سمت و سو حرکت کرده است و آیا در سیاست های اقتصادی به این موارد توجه شده است یا خیر.

 

نهادهای علمی چون بنیاد و پارک به صورت برجسته و پررنگ مورد حمایت نیستند تا بتوان این سند را اجرایی کرد لذا نیاز است ابتدا فرهنگ سازی و گفتمان را داشته باشیم و ارزیابی هایی صورت گیرد تا مطابقت امور با سیاست های ابلاغی بررسی شود.

 

الزاماتی برای حمایت از نخبگان بر اساس بندهای 24 گانه دیده شده است که خیلی خوب است اما نیازمند هم افزایی و جدیت بیشتر است و ضمانت اجرایی برای مسئولان اجرایی می خواهد تا به نتیجه برسد.

 

سمپاد از قدیمی ترین تشکل ها است و همراه با اولین خروجی دبیرستان استعدادهای درخشان یک شبکه انسانی خوب و نخبه ای از دیدگاه عموم جامعه شکل داده است که این قابلیت را دارند تا در برابر درخواست و فضایی که شکل می گیرد با هم افزایی و تعامل بین نخبگان برای ارائه راهکارهای اجرای سند اقتصاد مقاومتی اقدام کنند.

 

دکتر اسلامی مسئول استعداد درخشان در دانشگاه علوم پزشکی

 

نگاه ها باید تغییر کنند زیرا دانشجویان برتری داریم که معیارهای استاندارد را ندارند اما در دانشگاه به آن ها توجه می کنیم و مورد حمایت قرار می دهیم.

 

دانشجویانی داریم که به عنوان نخبه شناسایی شدند و فوق العاده خوب بودند اما متاسفانه در کشور نتوانستند به جایی برسند و از کشور خارج شده و آن سوی مرزها تخصص گرفتند و اکنون موثر هستند.

 

متاسفانه در سطح کلان نگاه هایی وجود دارد که نمی توانیم از دانشجویانمان حمایت کنیم و این مهم به تغییر نگاه نیاز دارد.

 

 دکتر زینل پور مسئول دفتر استعداد درخشان در دانشگاه یزد:

 

دفتر استعداد درخشان با هدف شناسایی توانمندان شکل گرفت و برنامه هایی از جمله طرح شهراد را اجرا کردیم که در توانمندسازی نیاز به فعالیت بیشتر دارد.

 

معیارهایی برای شناسایی در نظر گرفته شده اما سعی شده چندان بر اساس این خطکش اقدام نشود و ممتاز بودن را مورد توجه قرار دهیم و این ممتازی و درخشندگی را به طور مداوم داشته باشیم

 

مهمترین مشکل ما نیز بحث ورودی ها است که اگر ارتقا پیدا کند در خروجی ها نیز رشد بهتری را شاهد خواهیم بود

 

دانش آموزان دانشگاه های استان را شناخت کافی ندارند و برای معرفی اقدام کرده ایم از سویی نخبگان بیشتر به رشته های تجربی روی می اورند و از سویی رشته های انسانی و فنی نیز به حضور نخبگان نیاز دارد که ممکن است در سال های اینده چالش و حتی بحران جدی داشته باشیم

 

دغدغه جامعه صنعتی و دانشگاهی شکل گیری مطلوب ارتباط است اما در کشور افراط و تفریط هایی داریم که اسیب زا است و برای هر اقدامی به دنبال محصول زایی هستیم و صنعت حمایت از تولید محض دانش ندارد در حالیکه جامعه دانشگاهی تفکر و اندیشه متفاوت دارد و نمی توان انتظار داشت در کوتاهترین زمان به تولید محصول رسید لذا دانشگاه ها به پژوهش هایی روی می آورند که در خارج از کشور بیشتر مورد توجه است.

 

دکتر اکرم فداکار معاون استاندار یزد:

 

تقدیر از اندیشکده که بررسی نیروی انسانی را در دستور کار گذاشت و باید گفت نخبگی را در اثرگذاری می دانم و کسی که تاثیر مثبت و عمیقی بگذارد نخبه است.

 

آیین نامه جذب و نگهداشت نخبگان را داشتیم اما چندان مورد تاثیر نبود و جذابیتی نبود که بتوانیم فرد را نگه داریم لذا باید مسیر توسعه را جایی بسازیم که نخبگان در آن جایگاه داشته باشند

 

دستوری و به طور حمایتی نمی توان نخبگان را در استان نگه داشت و اتفاق بدی هم که در حال رخ دادن است همین ذخیره هوشی است که متاسفانه ایران در حال عقبرفت است و ذخیره ژنتیکی و "آی.کیویی" کشور ضعیف است.

 

در کشور با تمرکز گرایی مواجه هستیم و قواعد و قوانینی داریم که بسیار محدود کننده هستند و محکوم به کارکردن با افرادی هستیم که به هر دلیلی در سیستم وارد شده اند و هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

 

متاسفانه در استان منابع را از دست می دهیم و همه امید مجموعه استان به اندیشکده ها و کانون های تفکر است و منتظریم خروجی هایی برسد که قابلیت اجرا داشته باشند.

 

انتظار است موضوع را از مدیریت نخبگان به سمت جهت دهی و هدفمند کردن نیروی انسانی ببریم و در کنار طرح هایی نظیر طرح بورس شغلی از طرح های بسیار عالی بوده بررسی کنیم چرا نیروی انسانی بیکار داریم و از سویی نخبگان به دنبال کار هستند.

 

پیشنهاد دارم اندیشکده صفا روی موضوع آموزش و پرورش و نظام آموزشی توسعه گرا کار کند و به کمک آموزش و پرورش بیاید.

 

 دکتر قویدل عضو اندیشکده صفا

 

همیشته تعریفی از یک پدیده کمک به شفافیت می کند اما در زمینه نخبگان باید به اجتماعی سازی نخبگی توجه داشته باشیم چون تنها به نخبگان درسی پرداخته ایم و سایر نخبگی ها را عدول کرده و یا نادیده گرفته ایم که این از نقطه ضعف های ما است برای نمونه استادبناهایی که سواد علمی نداشتند اما کار را به بهترین شکل انجام می دهند نخبه هستند اما سواد آکادمیک ندارند.

 

نخبه پرانی خطرناک در کشور این است که نخبه ما نخبه پرور هم هست و وقتی از کشور برود فاجعه آغاز می شود.

 

 با این همه نخبه در کشور، برنامه ریزی مستمر، هدفمند و نتیجه بخش نداریم و نتوانسته ایم از وجود نخبگان بهره مند باشیم.

 

 مهندس زارع عضو اندیشکده صفا

 

متاسفانه برای مشکلات به طور ریشه ای به دنبال علت نبودیم و سازمان ها و نهادهایی شکل گرفته با عناوین جدید که مشکل قبلی را پوشش بدهند و به نوعی صورت مسئله پاک شود.

 

حمایت های دولت در شهرهای بزرگ بیشتر است و این موضوع باعث شده تا نخبگان از استان خارج شوند و به شهرهای بزرگ از جمله تهران فکر کنند.

 

در پایان نامه ها هیچ نکته علمی جدیدی دیده نمی شود و نمی توان انتظار داشت خریداری وارد شود و از آن بهره برداری کند.

 

 دکتر هاتفی رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان

 

معلمین برای اجرای طرح شهاب دلسوزانه کار می کنند و بدون اعتبار و دریافت پول کار می کنند

 

30 سال تجربه حضور در استعدادهای درخشان را دارم و باید گفت که  نظام آموزش و پروش به درستی اجرا نشده برای نمونه در اجرای طرح شهاب به تفاوت های فردی دانش اموزی توجه نمی شود و این درک را ندارند که هر فردی استعداد ویژه ای دارد و متاسفانه در آموزش و پرورش دیدگاه به گونه ای است که استعدادها به درستی شناسایی نمی شوند

 

22 شاخص استعداد داریم و باید از ابتدایی به این موضوع توجه کرد که براساس تجربه 30 ساله ام می گویم دانش آموزانی که رتبه های خوبی در رشته هایی داشتند می توانند به جایی برسند در حالیکه مدیران می ترسند 22 شاخص استعداد را اجرایی کند و بخشنامه را رها کرده و تنها به کنکور توجه دارند و همکاری نمی کنند

 

باید نقایص را شناسایی کرد و به مدیران کمک کرد تا 22 شاخص را اجرایی کنند نه اینکه فقط به کنکور توجه داشته باشند

 

فاصله فکری آموزش و پرورش با صنعت بسیار زیاد است که ناشی از وجود قانون های خشک است

 

باید با چند محور، برنامه هایی را برای برنامه درسی دانش آموزان در نظر گرفت تا دانش اموزان به ویژه در رشته های فنی در صنعت حضور یابند

 

طرحی داریم که هدف آن مهارت آموزی  در رشته هایی است که نیاز صنعت  استان است لذا باید روی هویت دانش آموزان کار کرد و خانواده ها را توجیه کرد و آموزش داد تا بتوان دانش آموزان را بعد از رشد هم در یزد نگه داشت نه اینکه از استان خارج شوند

 

نیازهای صنعت نیز باید برای سمپاد شناسایی و معرفی شود تا بعد از فارغ التحصیلی بتوانند به صنعت استان خدمت کنند

 

خانواده ها نیز به دلیل مشکل مالی انگیزه ای برای حضور دانش آموزان در المپیادها ندارند و از سویی دچار ترس و اضطراب کنکور هستند از سویی آموزش و پرورش به دست و پای سمپاد می پیچد و در بسیاری از موارد شاهد حاشیه سازی هایی بوده ایم که موجب رنجش می شود.

 

تفکر بلند و دید وسیع برای بهبود وضعیت نیاز است تا بتوانیم رشته های بهتری را برای تربیت نیروی انسانی در یزد داشته باشیم.

 

ضروری است که صنعت پذیرای سمپاد باشد و خانواده ها توجیه شوند و آموزش ببینند همچنین دانشگاهی داشته باشیم که حمایت کند و پذیرای این دانش آموزان باشد.

 

ارگان های ما به صورت جزیره ای کار می کنند و هیچکس خبر ندارد در بنیاد نخبگان و سمپاد و دانشگاه چه سرمایه های انسانی خوابیده است که متاسفانه بعد از اندکی رشد از استان خارج می شوند.

کد خبر: 30
  تاریخ خبر : 1 تیر 1399