نشست اعضای اندیشکده صفا با مدیرکل اقتصاد و دارایی یزد

سی و چهارمین نشست اعضای اندیشکده صفا با مدیرکل اقتصاد و دارایی یزد و به میزبانی این نهاد در مرکز خدمات سرمایه گذاری برگزار شد.

نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد در این نشست اظهار داشت: هرموفقیتی به تفکر و اندیشه نیاز دارد و در بسیاری از کشورها به تفکر افراد و شکل گیری اندیشکده ها اهمیت می دهند که نمونه های زیادی دارد و برای اینکه تصمیم گیری ها نتیجه تفکر و بررسی باشد الزاماتی دارند تا تصمیم گیری ها با استناد به تفکرات نخبگان و اندیشمندان باشد.

 

وی بیان داشت: بستر برای حضور نخبگان و اندیشمندان و تشکیل اتاق های فکر فراهم است و لازم است مسئولان برای تصمیم گیری های خود از خردجمعی بهره ببرند.

 

فنایی ادامه داد: حتی اگر در تصمیم گیری ها از نظرات و دیدگاه های نخبگان و اتاق های فکر استفاده ای نشود قطعا باید این نظرات و دیدگاه ها پیوست تصمیم گیری ها باشد تا روشن شود بر چه مبنایی تصمیمات گرفته شده و اگر اشتباه بوده بتوان مدیران و مسئولان را مورد پرسش و ارزیابی قرار داد که از نظرات نخبگان و اتاق های فکر استفاده نکرده اند و تبعات منفی آن را نیز بپذیرند.

 

وی در خصوص ترکیب هیات مدیره اندیشکده صفا نیز گفت: سعی شده از تفکرات مختلف بهره ببریم و با استفاده از نظرات موافق و مخالف و به چالش کشیدن موضوعات به تصمیم سازی های درست برسیم.

 

مدیرعامل اندیشکده صفای یزد نیز به تشریح شکل گیری اندیشکده و فعالیت های انجام شده در اندیشکده صفا پرداخت و گفت: در آغاز راه برای شکل گیری اندیشکده صفا به هر اندیشکده ای که مراجعه داشتیم به بن بست خوردیم و متوجه شدیم که اندیشکده های کشور نوعی وابستگی به دولت و نهادهای دولتی دارند و اندیشکده صفا به عنوان اولین اندیشکده استانی در سطح کشور شکل گرفت.

 

حسن بلندیان بیان داشت: مرزبندی بین اندیکده ها و پژوهشگاه ها باید روشن باشد چون تعریف متفاوت و ماموریت و ماهیتی مجزا دارند.

 

اندیشکده به دنبال ارائه راهکار اجرایی برای ابلاغیه اقتصاد مقامتی و کمک به تحقق این سند بالادستی است که با برش استانی بر این سند تمرکز دارد.

 

در کشور باید اسناد بالادستی مبنای تصمیم گیری باشد و معتقدیم ارزیابی مدیران هم اینگونه انجام شود. بانک اطلاعات اندیشمندان اقتصادی را در دستور کار داریم که کار تشکیل آن آغاز شده است.

 

همچنین توسعه حوزه اندیشه ورزی با ایجاد اندیشکده های تخصصی را به استاندار یزد پیشنهاد دادیم و حاضریم در این زمینه نیز کمک کنیم.

 

امید است اندیشمندان و نخبگان و خبرگان جایگاه خود را در اداره شهر و کشور کسب کنند و خدمت رسانی داشته باشند.

 

ظرفیت عظیمی در استان در این حوزه وجود دارد اما چون هم افزایی و تعاملی بین دستگاه ها و حتی قوانین وجود ندارد متاسفانه این ظرفیت هم مانند سایر ظرفیت ها مغفول مانده است که امیدوار به حل این موضوع هستیم.

 

در ابتدای این نشست نیز علی نمازی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی یزد به معرفی تیم اقتصادی در مرکز خدمات سرمایه گذاری پرداخت و با تاکید بر همفکری با اندیشکده و تبادل افکار گفت: راهبرد برای کشف نیروهای ممتاز در اندیشکده از تکرار تجارب ناموفق پیشگیری می کند.

 

وی با بیان اینکه نتیجه موفقیت اندیشکده ها در سرمایه گذاری برای پژوهش های بلند مدت است ادامه داد: ضروری است اقداماتی برای معرفی اندیشکده در سطح ملی انجام شود همچنین کارگروه های تخصصی تر حول محور فعالیت اندیشکده شکل بگیرد.

 

نمازی با اشاره به اینکه استان یزد ظرفیت های بسیار بالایی دارد افزود: همکاری با اندیشکده را استقبال می کنیم و با توجه به اینکه نیروهای خوبی در اندیشکده حضور دارند به عنوان بازوی کمکی مرکز خدمات سرمایه گذاری نر نظر داریم.

 

دهقان معاون اداره کل اقتصاد  دارایی یزد ه خواستار راه اندازی شبکه تعاملی برای تسریع در بیان نظرات و عقاید مختلف در اندیشکده صفا شد و گفت: اگر بتوان بستر مجازی را ایجاد کرد می توان در کمترین زمان ممکن از نظرات نیز بهره مند شد.

 

مهندس باقی از پارک علم وفناوری هم در این نشست با اشاره به اینکه خیلی از کارها در یزد به عنوان اولین انجام شده که کرسی آن ها در یزد نمی ماند گفت: نمونه های زیادی داریم و برنامه ای باشد که کرسی در یزد بماند و به درد یزد هم بخورد.

 

وی بیان داشت: نیروی غیربومی در یزد زیاد داریم و نیروهای غیریزدی در یزد زیاد هستند، اسناد بالادستی زیاد داریم و تبدیل به برنامه نمی شود متاسفانه دولت ها سیاست گذاری بلد نیستند و لازم است که اندیشکده ها در این زمینه نقش افرینی کنند.

 

باقی گفت: هرنخبه ای قطعا مدیرخوبی نیست و ما انسان های خوش فکری را داریم که در جمع نخبگان و سمپاد حضور ندارند اما فعالیت های نخبگی را به خوبی انجام می دهد.

 

وی افزود: پیشنهاد دارم چند درصد از کارهای اندیشکده را به مواردی اختصاص دهیم که دولت ها می گویند نمی شود نقش تحقیق و توسعه را ایفا کنند.

کد خبر: 31
  تاریخ خبر : 10 تیر 1399