مدیرعامل اندیشکده صفا:

راهبرد مردم محوری و توسعه اقتصادیِ نرم، در برنامه هفتم توسعه مدنظر سیاستگذاران قرار گیرد

مدیرعامل اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد استان یزد گفت: در اقتصاد مردم محور، مردم موتور سوم پیشرفت اقتصادی در کنار دولت و بخش خصوصی هستند.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفا، حسن بلندیان در دیدار فعالان اقتصادی و تشکلهای استان یزد با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد با معرفی اندیشکده صفا، اظهار داشت: از مشکلات قوانین، نوسانات ارز و عدم ثبات اقتصادی، ناکارآمدی برنامه های ارائه شده و اجرایی گلایه داریم.

 

وی با اشاره به جایگاه اندیشکده ها در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشورهای توسعه یافته و پیشرو ادامه داد:  در سطح بین الملل بر اساس آخرین اطلاعات موجود منتشر شده بیش از 8 هزار اندیشکده فعالیت دارند که غالب آن ها در اروپا و آمریکا مستقرند.

 

بلندیان با اشاره به اینکه کشور ما ایران با 64 اندیشکده رتبه 22 را به خود اختصاص داده است افزود:  علاوه بر تعداد اندیشکده ها کیفیت و میزان اثر بخشی آن ها در نظام توسعه، تصمیم گیری و سیاست گذاری بسیار مهم است که به نظر می رسد که در کشور ما این موضوع همچنان غریب و مغفول مانده است.

 

مدیرعامل اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد استان یزد به بیان عملکرد و دستاوردهای اندیشکده پرداخت و بیان داشت: اندیشکده صفا با شناسایی و جذب 30 اندیشمند استانی، برگزاری 41 نشست تخصصی، تولید 12 محتوای اندیشنامه در موضوعات اقتصادی و کسب مجوز فناوری از پارک علم و فناوری یزد، کسب رتبه اول نظر مشورتی در جمع سپاری برنامه های هفتم مجمع تشخیص و کسب رتبه برتر در جشنواره شهید مدرس از جمله دستاوردهای این اندیشکده است.

 

وی در ادامه به تشریح تفکر اقتصاد یزدی ها و ارتباط آن با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و مردم محوری در اقتصاد پرداخت و عنوان کرد: یکی از ارکان مهم در اقتصاد مقاومتی مردم محوری است که همان الگوی پیشرفت مشارکتی است و در اصل با سپردن امور به مردم و حضور بهینه و موثر آن ها در اقتصاد محقق می شود.

 

بلندیان افزود: مردم در اقتصاد مردم محور به عنوان سرمایه گذار، تولید کننده، مصرف کننده، حامی اصلی اقتصاد و مدیریت آن نقش ایفا می کنند. در اقتصاد مردم محور، مردم موتور سوم پیشرفت اقتصادی در کنار دولت و بخش خصوصی هستند.

 

وی اضافه کرد: آنچه تاکنون از مردمی کردن اقتصاد به غلط تحت عنوان خصوصی سازی در فضای سیاست گذاری کشور مطرح شده به معنای مردمی کردن اقتصاد نیست یعنی خصوصی سازی همه پازل مردمی کردن اقتصاد محسوب نمی شود.

 

مدیرعامل اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد استان یزد بیان داشت: اقتصاد مردم محور برای یزدی ها چیز جدیدی نیست، حفر بیش از 2680 رشته قنات و مدیریت شاهرگ اصلی حیات مردم سرزمین یزد، خرید و نصب و راه اندازی اولین دستگاه مولد برق، سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت کارخانه های اقبال، سعادت نساجان، سیدمحمد آقا، درخشان و ... همگی به صورت کاملا خصوصی و با مشارکت مردم(مردم محوری) در یزد انجام شده است.

 

بلندیان بیان داشت:  همچنین خدمات مرحومان رسولیان، افشار، برخوردار، گرامی و ... در تاریخ یزد در قالب فعالیت های اقتصادی مردم محور نمود دارد که مصداق زنده آن نیز گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد با 30 شرکت تخصصی فعال، 800 نفر پرسنل و بیش از 54 هزار سهام دار خُرد مردمی,  به عنوان نمادی از مردم محوری و مشارکت مردمی در فعالیت های اقتصادی در استان یزد شناخته می شود.

 

وی در پایان به موضوع توسعه با رویکرد توجه به بخش های نرم افزاری با مولفه های:

 

  اقتصاد معدنی (فناوری های معدنی (Mining Economy

 

 اقتصاد خورشیدی(فناوری های خورشیدی Solar Economy

 

 اقتصاد ورزشی (Sports economy

 

اقتصاد لجستیکی (Logistics Economy)

 

 و اقتصاد آموزش عالی (Higher Education Economy) پرداخت.

کد خبر: 41
  تاریخ خبر : 15 خرداد 1401