لزوم همگرایی نخبگان برای توسعه پایدار | بررسی نظام مسائل توسعه اقتصادی و معادن بافق

ابتدای امسال بود که مقام معظم رهبری فرمودند فعالان بخش خصوصی و سرمایه گذاران و دلسوزان نظام به کمک دولت بیایند تا دولت بتواند در تصمیم گیری های کلان با حمایت از ظرفیت جوانان و نخبگان بومی به موفقیت برسد، بر همین اساس اندیشکده صفا که متشکل از صنعتگران شاخص، نخبگان صنعتی و اقتصادی و کارآفرینان استانی و ملی است در نخستین سفر خود به شهرستان بافق در دیدار با امام جمعه شهرستان بافق و بازدید از معدن و شرکت سنگ آهن مرکزی بر همگرایی نخبگان برای توسعه پایدار و رفع مشکلات با استفاده از دانش و تکنولوژی برای قطع وابستگی تاکید کردند.

محمدحسین فنایی، نایب رئیس هیأت مدیره اندیشکده صفای یزد در این سفر شهرستانی با بیان این‌که توسعه ایران اسلامی به تفکر کاربردی نیاز دارد، اظهار داشت: حمایت از اندیشکده‌های مختلف از جمله مهمترین راهکارهای اجرایی برای حمایت از توسعه همه جانبه است.

 

وی با تاکید بر برون سپاری بسیاری از فرصت‌های توسعه‌ای، افزود: در آینده‌ای نزدیک کشورهای توسعه یافته بر اساس تعداد و میزان ظرفیت اندیشکده‌ها بررسی و هدف‌گذاری می‌شوند.

 

نایب رئیس هیأت مدیره اندیشکده صفای یزد در ادامه با بیان این‌که بدنه دولت نباید بیش از حد بزرگ شود، گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نقش مهمی در توسعه همه جانبه استان و کشور ایفا می‌کند.

 

فنایی با بیان این‌که طی ۴۰ سال گذشته ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده است، تصریح کرد: تصمیم سازی برای مدیران و مدیریت نخبگان در رستای استفاده از تجارب بهینه یکی از محورهای اجرایی و در دستور کار اندیشه صفا در استان یزد است.

 

وی در پایان تصریح کرد: اندیشکده‌ها می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی و کارشناسی توانمند به کمک دولت بیایند و برای رفع سریع چاالش‌ها و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود اقدمات مناسبی انجام دهد.

 

دولت ها نباید سیاست های کلان اقتصادی را تغییر دهند

 

دیگر عضو اندیشکده صفا هم با تاکید بر اینکه با تغییر دولت ها نباید سیاست های کلان اقتصادی تغییر کند اظهار داشت: در کشور اسناد بالا دستی زیادی داریم اما بسیاری از افراد برداشت های سطحی از اسناد دارند و با عمق این اسناد و اهدافی که در تدوین آن ها نهفته است اطلاعی ندارند.

 

حسن بلندیان با اشاره به رویکرد انیشکده برای تحقق اهداف بر مبنای سند 24 بندی اقتصاد مقاومتی است افزود: اندیشکده در دوسال گذشته موفق شد نگاه های مسئولان را برای تحقق این سند مهم تغییر دهد و به اجرایی شدن این سند مهم اقتصادی نزدیک شویم.

 

وی با بیان اینکه در مباحث اقتصادی کشور باید بر اساس این 24 بند اقدام کرد و به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک کرد عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان که در سال های اخیر در حال توسعه است بر مبنای همین سند بوده و با استفاده از ظرفیت های موجود و بهره گیری از دانش و اتکا به قشر جوان تحصیل کرده برای توسعه گام برداشت.

 

اقتصاد کشور بدون نقشه و هدف راه به جایی نمی برد

 

عباسعلی متوسلیان از دیگر اعضای اندیشکده صفا نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی و وضعیت کشور اظهار داشت: بدون چشم انداز و ترسیم افق های بلند مدت نمی توان کشور را به مسیر توسعه برد.

 

وی با اشاره به اینکه نقش اندیشکده ها در این زمینه اصولی و مسیر محور است افزود: کارهای اقتصادی معمولا در دولت ها به صورت سلیقه ای و باری به هر جهت بوده و نیاز است با خرد جمعی به تصمیم سازی هایی رسید که برای تصمیم گیران کشور به عنوان یک منشاء قابل اتکا مورد بهره برداری باشد.

 

این کارآفرین اقتصادی با بیان اینکه تحقیق و توسعه و پژوهش های کاربردی در مسائل اقتصادی همچنین رصد رویدادهای اطراف در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها اهمیت بسزایی دارد ادامه داد: متاسفانه تجربه نشان داده که دولت ها بر خلاف شعارهایی که دارند برای اقتصاد کشور نتوانستند آنگونه که باید موفقیت به دست بیاورند و با وجود داشتن مشاورین در حوزه های مختلف، تصمیم گیری را بدن نظر مشورتی انجام داده اند.

 

ذخایر سنگ آهن کشور محدود است

 

کیوان جعفری طهرانی از پژوهشگران معدنی عضو اندیشکده صفا هم با اشاره به پیری معادن و کاهش عیار ذخایر در معادن بهره برداری شده اظهار داشت: ارزش صنعت معدن و فولاد ایران در عرصه بین المللی برای همگان روشن است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر برداشت از معدن به شدت افزایش یافته و اگر قرار باشد به تولید قطعی ۵۵ میلیون تنی برسیم، ذخایر کشور فقط پاسخ‌گوی ۱۴ سال پس از افق چشم‌انداز خواهد بود افزود: بحران کمبود سنگ آهن در پیش است و اینگونه که پیداست با دستیابی به تولید قطعی حدود ۴۵ میلیون تنی، ذخایر سنگ‌آهن فقط بین ۱۷ تا ۱۹ سال دوام خواهند آورد.

 

جعفری طهرانی با تاکید بر اینکه شدیدا مخالف واردات سنگ آهن هستم و معتقدم باید به دنبال اکتشافات جدید و جذب سرمایه‌گذاری برای اکتشاف و استخراج معادن جدید سنگ آهن باشیم تصریح کرد: تاکید دارم وابستگی‌مان را همچون حال‌حاضر به واردات سنگ آهن قطع کنیم و از معادن کشورهای دیگر بهره ببریم.

 

وی با اشاره به بازدیدهای متعدد از معادن کشور افغانستان عنوان کرد: به غیر از بحران سنگ آهن، تولید فولاد کشور هم وابسته به واردات سنگ آهن است و توصیه دارم فرآوری باطله را در کشور دنبال کنیم و با عیارسازی سد باطله با کمک تکنولوژی، باطله را نیز به تولید برسانیم.

 

با اقتصاد دستوری نمی توان کشور را توسعه داد

 

مدیرعامل شرکت‌ سنگ آهن مرکزی ایران اندیشکده‌ها و بخش خصوصی را مدیران میانی و کارآمد برای توسعه همه جانبه کشور دانست و گفت: اقتصاد دستوری آفت توسعه کشور است و به هیچ وجه چاره برون روفت از مشکلات اقتصادی نیست.

 

رضا فلاح مبارکه هم با بیان این‌که مجموعه سنگ آهن مرکزی با قدمتی 50 ساله، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کرده است، اظهار کرد: تکمیل زنجیره صنایع فولادی و معدنی از جمله رویکردهای جدی شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران است.

 

وی مشارکت بخش خصوصی در قالب اندیشکده‌های تخصصی را لازمه توسعه اقتصادی کشور دانست و افزود: بخش خصوصی در حقیقت مدیران میانی کشور هستند و تا زمانی که این بخش پویا و فعال نباشد هیچ دستاورد مهمی و پایداری برای کشور بدست نخواهد آمد.

 

مدیرعامل شرکت‌ سنگ آهن مرکزی ایران در ادامه توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی را از جمله اولویت‌های اجرایی سنگ آهن مرکزی ایران عنوان کرد و گفت: اقتصاد دستوری آفت توسعه کشور است و به هیچ وجه چاره برون روفت از مشکلات اقتصادی نیست.

 

فلاح حمایت از اندیشکده‌ها را موثرترین راهکار برای توسع اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: تصمیم سازی موثر باید از زبان اندیشکده‌ها برای مسئولان ارشد نظام تبیین و بیان شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تنوع بخشی به محصولات و گسترش محیط جغرافیایی را از جمله راهکارهای کارآمد برای توسعه صنعتی و معدنی عنوان و خاطرنشان کرد: شناسایی عمیق و تقویت زیرساخت‌های لازم در دستور کار سنگ آهن ایران است.

 

مدیرعامل شرکت‌ سنگ آهن مرکزی ایران کمبود خوراک و آب را دو چالش جدی این مجموعه معدنی و صنعتی دانست و بیان کرد: اندیشکده صفا باید به عنوان حلقه‌ای امین بین صنایع و معادن با مسئولان ارشد کشور نسبت به رفع چالش ها اقدام کند.

 

پرهیز از سیاسی کاری در اندیشکده‌ها

 

امام جمعه بافق هم در این نشست با بیان اینکه استقلال از جمله ویژگی های اندیشکده هاست، بر نقش اجتناب ناپذیر اندیشکده‌ها در توسعه همه جانبه کشور تاکید و گفت: اندیشکده‌ها نباید سیاسی کاری کنند.

 

زضا سعادت فر با بیان این‌که رونق بخشیدن به صنایع با هدف ایجاد عدالت اجتماعی باید در اولویت اجرایی و برنامه‌ریزی اندیشکده‌ها قرار گیرد، افزود: تولید فکر منطقی و همه جانبه از جمله الزامات اجرایی در اندیشکده‌هاست.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص وضعیت این شهرستان گفت: حفظ خاک از جمله ظرفیت‌های معنوی و مادی است که باید بیش از پیش برای حراست از آن برنامه ریزی شود.

 

حجت الاسلام سعادت‌فر توجه به فرآوری‌ها را ضروری دانست و بیان کرد: صنایع در جابجایی خود به مناطق مختلف استان باید آب مورد نیاز خود را نیز تأمین کنند.

 

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفا، در این سفر شهرستانی وضعیت معادن شهرستان بافق و شرکت سنگ آهن بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین پیرامون استراتژی صادراتی و تامین خوراک تولیدی شرکت سنگ آهن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

کد خبر: 48
  تاریخ خبر : 25 شهریور 1400