در کشور هنوز مفهوم واحدی از اقتصاد مقاومتی شکل نگرفته است | بزرگترین مشکل توسعه استان یزد عدم تولید فکر جدید است

اندیشمندان اندیشکده صفای یزد با مهران فاطمی؛ استاندار یزد دیدار و گفتگو و پیرامون موضوعات مختلف از جمله اقتصاد استان به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفای یزد، در ابتدای این نشست محمدحسین فنایی؛ نایب رئیس اندیشکده صفا با اشاره به فعالیت اندیشکده صفا و اقدامات انجام شده در این اندیشکده اظهار داشت: باید فرهنگ تفکر پیش از تصمیم را در یزد نهادینه کنیم و این اطمینان را به همه بدهیم که برای هر فعالیتی پیوست اندیشه و تفکر داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه باید همه در مورد هر اقدامی تفکر کنند افزود: خیلی از تصمیمات نشان می دهد که فعالیت های انجام شده در هر بخشی فاقد خلاقیت و نوآوری است و بیشتر شبیه به کپی کاری است تا حاصل اندیشه و تفکر باشد.

 

فنایی با بیان اینکه آمادگی داریم برای این مهم به راه اندازی و ایجاد اندیشکده های دیگر در استان کمک کنیم افزود: اگر در تصمیم گیری ها از تصمیم سازی نخبگان بهره ببریم و مشارکت اندیشکده ها را داشته باشیم قطعا به تصمیم گیری های بهتری خواهیم رسید و نتایج مطلوبتری را خواهیم داشت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، جانشین پروری را از رویکردهای اندیشکده در راستای اهداف شکلگیری برشمرد و ادامه داد: این نگاه موجب تقویت تفکر و اندیشه و ترکیب با نوآوری و خلاقیت می شود که نتایج آن برای همه قابل درک و محسوس است.

 

در ادامه نیز حسن بلندیان؛ مدیرعامل اندیشکده صفا با اشاره به اهداف شکلگیری و ماموریت های آن گفت: اندیشکده ها در جهان قوه چهارم حاکمیت هستند که ارتباط بین دانش و سیاست را برقرار می کنند و پلی برای رفع شکاف بین دانش و سیاست هستند.

 

وی با اشاره به سابقه 100 ساله تشکیل اندیشکده ها در جهان افزود: اندیشکده صفا اولین اندیشکده مستقل استانی در کشور است که بنا دارد راهکارهای اجرایی بندهای 24 گانه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را ارائه کند.

 

بلندیان با اشاره به تولید 18 اندیشنامه در موضوعات مختلف در اندیشکده صفا ادامه داد: بیش از 40 نشست تخصصی تشکیل شده و با مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تدوین سند هفتم توسعه مشارکت داشته ایم که رتبه اول را از بین 700 پیشنهاد رسیده در کشور را نیز کسب کردیم.

 

عباسعلی متوسلیان؛ عضو هیات مدیره این اندیشکده نیز با بیان اینکه آموزش و یادگیری به تفکر و اندیشه و انتقال چرخه کمک می کند گفت: در صنایع سطح کشور نخبگانی حضور دارند که برای رشد صنعت چندان تفکر و خلاقیت ندارند و اکثرا به کپی کاری روی آورده اند.

 

وی با بیان اینکه نتیجه عدم خلاقیت و تفکر تخریب سرمایه های مردمی ناشی از تصمیم گیری اشتباه است تصریح کرد: فقط از پیشرفت کشورها حرف می زنیم و در عمل برای پیشرفت کشور کاری انجام نشده و بخش خصوصی که در تلاش برای این موضوع است مدام با موانع متعدد روبرو می شود.

 

اکرم فداکار؛ عضو دیگر اندیکده صفا نیز در این دیدار با بیان اینکه اندیشکده جای اندیشه ورزی است و باید برای تاثیرگذاری اندیشه ساز و کار داشته باشیم اظهار داشت: اگر رویکرد حاکمیت در برابر اندیشکده ها منفعلانه باشد تنها به تولید اندیشه منجر می شود و تاثیری از از این تولید نمی بینیم.

 

جواد محجوبی، مسئول میز انرژی اندیشکده صفا هم با تاکید بر لزوم مدیریت بر مدیریت منابع انسانی گفت: اگر در این زمینه موفقیت داشته باشیم در سایر مقوله ها نیز به درستی پیش می رویم.

 

محمد قویدل از اعضای اندیشکده صفا در این نشست نیز با تاکید بر لزوم بهره گیری از افکار مختلف عنوان کرد: منابع فکری و ایده های نوین بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است که موجب قدرت و پیشرفت هم می شود و دنیا به این نتیجه رسیده که روی افکار و اندیشه ها سرمایه گذاری کند.

 

حجت الاسلام صابری، عضو اندیشکده صفا نیز با بیان اینکه سابقه انجام بیش از 20 سال کار پژوهشی در حوزه های مختلف را دارم گفت: اگر واقعا موانعی که از سوی مقام معظم رهبری در توسعه استان اعلام شده برداشته شود و دلسوزانه در جنگ اقتصادی حضور مسئولان را ببینیم انبوهی از مشکلات را نباید داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر نقش مردم در عرصه اقتصادی افزود: بند نخست سیاست های ابلاغی در خصوص مردمی شدن اقتصاد است که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده اما می بینیم که پس از ابلاغ تاکنون اصلا توجهی به این موضوع نشده است.

 

دکتر محمدرضا داد هم با اشاره به اینکه تغییرات از تغییر تفکر آغاز می شود و به نتیجه مثبت منجر می شود به عنوان نمونه به چند کشور و تفکرات منجر به توسعه و پیشرفت آن ها در منطقه اشاره کرد.

 

محمدرضا رضایی نژاد از دیگر اعضای اندیشکده و عضو هیات مدیره هم با اشاره به تغییر روش در اخذ مالیات در کشور عنوان کرد: ارزش دادن به تفکر و پرداخت بهای آن در دنیا تعریف شده و مورد حمایت است اما در کشور ما به تفکر و اندیشه آنگونه ای که باید توجه نمی شود.

 

مهندس جهان منش نیز با اشاره به لزوم افزایش بهره وری گفت: نگاه مقام معظم رهبری افزایش تولید و رفع موانع است لذا باید بهره وری را افزایش دهیم که اگر 3 درصد بهره وری افزایش یابد 30 درصد تورم کاهش می یابد و این بزرگترین کمک برای کشور است.

 

مهندس فقیه هم با تاکید بر اینکه بهترین عبادات فکر کردن است گفت: برای هر کار و تصمیم تفکر لازم است و اگر بدون تفکر اقدامی انجام شود تضمینی برای موفقیت و اثر بخشی آن نیست.

 

وی با بیان اینکه کارهای خوبی انجام شده و می توان بهتر درخشید افزود: حمایت از اندیشکده و کارهایی که انجام می شود بیانگر بسیاری از دیدگاه ها و تفکرات برای توسعه استان است.

 

بزرگترین مشکل توسعه استان یزد عدم تولید فکر جدید است

 

استاندار یزد هم در این نشست اظهار داشت: تاکنون بیش از 120 جلسه نخبگانی داشته ام تا نقطه نظرات بخش های مختلف را بشنوم و با رویکردهای جدیدتری به مسائل نگاه کنم اما همواره به دنبال ایجاد نقطه اتصال بین نخبگان و بدنه جامعه و حاکمیت هستیم که غلبه نگاه های سیاسی و حزبی تصمیمات کارشناسی را زیرسوال برده و نگاه نخبگانی را وتو می کند.

 

فاطمی با بیان اینکه استاندار وقت محدودی دارد و باید با نگاهی جامع تصمیم گیری داشته باشد افزود: کانالیزه شدن مدیران از آسیب های جدی مدیریت است که نادانسته و ناخواسته این اتفاق رخ می دهد که این مهم هزینه های زیادی را برای استان و کشور داشته است.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ اندیشکده ای بهترین راهکار اتصال بدنه نخبگانی با بدنه تصمیم گیری و حاکمیتی است که اقدام و اجرا را به عهده دارد ادامه داد: استاندار باید سرخط های بزرگی را فرهنگ سازی کند و افق های بلندی را مشخص کند و سیستم موجود این را اجرایی کند لذا فرهنگ سازی تشکیل اندیشکده ها و حمایت از آن ها در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش کنند.

 

استاندار یزد با استقبال از تشکیل اندیشکده های استانی فارغ از نگاه و تفکر سیاسی و فعالیت درست به دور از جناح و حزب سیاسی افزود: گفتمان انقلابی و مدیریت انقلابی که این روزها مطرح می شود وابسته به فکر و اندیشه است و مولفه ها و زیربنایی دارد که تعقل و تفکر است و در اندیشکده ها می توان سطح عقلانیت شکل گرفته را دید.

 

وی با بیان اینکه جامعه نخبگانی باید با اندیشکده ها ارتباط داشته باشند تصریح کرد: از نخبگان استان دعوت دارم به اندیشکده ها ملحق شوند و بدانند که ارتباط آن ها با استاندار از طریق اندیشکده ممکن خواهد بود.

 

فاطمی با تاکید بر اینکه خروجی اندیشکده ها باید در تصمیم گیری ها و اجرا در استان دیده شود اظهار داشت: این موضوع انگیزه ای برای اندیشکده ها در استان است و احساس مفید بودن و اثرگذاری خود را می بینند و حتی می توانند تاثیر این را در برنامه های استاندار هم ببینند و ارزیابی کنند.

 

وی با اشاره به نقش اندیشکده ها در ترسیم مسیر توسعه یزد و لزوم بازنگری در گذشته یزد ادامه داد: فکر می کنم باید یک یزد نوین را بر پایه تفکر و اندیشه نسبت به آنچه اتفاق افتاده ترسیم و اجرایی کنیم که این مهم نیز به عهده اندیشکده ها است  که در یزد اندیشکده صفا را داریم.

 

فاطمی با تاکید بر اینکه ریل گذاری استان به سمت اقتصاد دانش بنیان است و باید همه دستگاه ها و بانک ها هم در این زمینه نگاه ویژه داشته باشند افزود: بازنگری با سیستم کارشناسی اداری به نتیجه نمی رسد و بدنه کارشناسی اداری جامعه به تکرار افتاده و باید حال و هوای خود را تغییر دهد لذا برای داشتن یزد نوین به یک تغییر فکر و اندیشه نیاز داریم.

 

وی با تاکید بر اینکه هر طرح و برنامه ای که ارائه می شود لازم است پیوست فکری و اندیشه ای هم داشته باشد عنوان کرد: متاسفانه هنوز دستگاه های ما تفاوت ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را هم نمی دانند و حرف های تکراری و البته بدون تفکر می زنند در حالیکه جلسه محل فکر نیست و باید پیش از آن در مورد موضوع مربوطه اندیشید و با بررسی و آگاهی در جلسه حضور یافت.

 

استاندار یزد با تاکید بر اینکه امروز بزرگترین مشکل توسعه استان یزد عدم تولید فکر جدید از یک سو و عدم فهم مشترک از سوی دیگر است اظهار داشت: کاری که اندیشکده ها باید انجام دهند ابتدا تولید اندیشه و سپس ایجاد فهم مشترک است تا هم افزایی ایجاد شده و به نتیجه مشخص برسیم.

 

انتهای پیام/

کد خبر: 50
  تاریخ خبر : 10 آذر 1400