اندیشکده صفای یزد عضو مشورتی سنگ آهن مرکزی ایران شد

اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد استان یزد(صفا) به عنوان عضو مشورتی و مشاور شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفای یزد، در پنجاه و هشتمین نشست تخصصی این اندیشکده که به موضوع بررسی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، چالش ها و راهکارها در حضور مهندس حمیدیان؛ مدیرعامل این مجموعه پرداخته شد، بر اساس نظر مدیرعامل سنگ آهن، اندیشکده صفا به عنوان یک مجموعه رسمی در کشور به عنوان مشاور تعیین گردید.
در ابتدای این نشست که اعضای هیات مدیره اندیشکده صفا و کارشناسان حوزه معدن حضور داشتند، مدیرعامل اندیشکده صفا به معرفی این مجموعه و دستاوردهای آن پرداخت و با اشاره به تاریخچه شکل گیری آن گفت: وضعیت معادن استان و موقعیت جغرافیایی یزد با توجه به وجود معادن و مواد معدنی بسیار دارای اهمیت است و آماده ایم تا بررسی مسائل شرکت سنگ آهن را داشته باشیم و راهکارهای اجرایی ارائه دهیم.
در ادامه این نشست محمدحسین فنایی؛ دیگر عضو اندیشکده صفا هم با اشاره به برخی تصمیم گیری ها و تاثیرات آن در دراز مدت اظهار داشت: در دولت های نهم و ئهم تصمیم گیری های شد که نتیاج آن امروز قابل لمس است.
وی با بیان اینکه یزد رنج کمبود آب و خشکسالی دارد و از سویی معادنی در اختیار دارد که باید بهره برداری شود تصریح کرد: تصمیم عاقلانه و مقرون به صرفه اقتصادی این است که بجای برداشت از معادن و حمل به نقاط دیگر، آب انتقال پیدا کند تا خسارت کمتری بجای بگذارد.
مجتبی حمیدیان؛ مدیرعامل سنگ آهن مرکزی ایران-بافق هم اظهار داشت: در حال حاضر سنگ آهن با همه تلاش هایی که شده در نقطه مطلوب قرار ندارد و باید به چرایی آن و ارائه راهکار برون رفت پرداخته شود.
وی با بیان اینکه باید مشکلات را در دل ساز و کار ها و ساختار های مالیکیتی و سهام داری جست و جو کنیم افزود: شرکت سنگ آهن مرکزی قدیمی ترین شرکت معدنی آهن ایران است که بیش از 50 سال سابقه دارد.
وی با اشاره به نظام سهام داری در شرکت ها افزود: تغییراتی در روند معاونت ها در شرکت رخ داد و معاونت مالی و بازرگانی که یک معاونت بود از هم تفکیک شد تا کارآیی بهتری داشته باشند.
حمیدیان با بیان اینکه این اقدام موجب شد شرکت از ورشکستگی مالی نجات یابد افزود: شاید باور نکردنی باشد ولی شرکت سنگ آهن مرکزی جزو 100 شرکت برتر ایران و 11 هزار میلیارد فروش و5  هزار میلیارد سود دارد.
وی با بیان اینکه تمام فعالیت های شرکت شفاف است و کارنامه بشدت سفیدی در امور مالی و بورس دارد عنوان کرد: پیشنهاد داریم در اندیشکده به لحاظ عمومی روی مدل سازی سهامداری و مالکیت و مدل توسعه بیزینس ها کار کنیم و اندیشکده صفا به عنوان عضو مشورتی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران تعیین شود.
مدیرعامل سنگ آهن بافق با تاکید بر اینکه نیازمند اندیشکده هستیم برای بررسی و تحلیل موضوعات اضافه کرد: امروز صنایع نیاز به توسعه دارند و سیاست های انقباظی بانک مرکزی دست ما را در تعامل با بانک ها کوتاه می کند لذا باید راهکارهایی متناسب با شرایط اتخاذ شود که این در توان اندیشکده صفا است.

کیوان جعفری طهرانی؛ کارشناس ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن ایران هم با اشاره به تاریخچه شروع صادرات سنگ آهن به چین اظهار داشت: ایران از ۲۳ سال پیش به جرگه صادرکنندگان سنگ آهن پیوست و پیش از صادرات سنگ آهن و کنسانتره به چین سنگ آهن هماتیت به صورت محدود و با شناورهای کوچک صادر می شد.

وی با بیان اینکه در آن زمان قیمت سنگ آهن فوب بنادر ایران برای عیار ۶۰ درصد ۱۳ دلار و ۶۰ سنت بود و این قیمت به عنوان شاخص گمرک ایران بابت نرخ صادراتی سنگ آهن قرار گرفت افزود: تا مدتها هم این نرخ پابرجا بود. بعد از اینکه بازار چین تشنه واردات سنگ آهن شد ایران از حدود سال ۲۰۰۱ میلادی صادرات به چین را آغاز کرد و از سال ۲۰۰۳ صادرات از اکثر معادن بخش دولتی به ویژه سنگ آهن مرکزی ایران (چغارت) که دارای سنگ آهن مگنتیت بود، رونق گرفت.

وی بیان داشت: این روند صادرات همچنان ادامه داشت و نرخ سنگ آهن در حدود سال ۲۰۰۵ به قیمت فوب بنادر ایران به حدود ۴۰ دلار رسید در نیمه نخست سال ۲۰۰۸ میلادی افزایش قیمت بالای سنگ آهن را داشتیم و قیمت فوب بنادر ایران برای عیار ۶۰ درصد به حدود ۱۲۰ دلار رسید.

کارشناس ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن ایران با بیان اینکه بحران جهانی در آگوست ۲۰۰۸ سبب شد قیمت سنگ آهن با افت ۶۰ دلاری مواجه شود و عده محدودی از تجار که در آنزمان در بازار حضور داشتند با ضرر مواجه شوند عنوان کرد: پس از بحران جهانی قیمت سنگ آهن به تدریج تا سال ۲۰۰۹ افزایش یافت و این روند افزایش ادامه دار بود تا اینکه ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی به اوج صادرات خود رسید و توانست ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن صادر کند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۴ با کاهش قیمت جهانی صادرات سنگ آهن ایران نیز با کاهش مواجه شد ادامه داد: از سال ۲۰۱۳ میلادی موضوع عوارض صادراتی مطرح شد که هر از گاهی روی صادرات تاثیر میگذاشت و به صورت مقطعی آن را محدود میکرد، اما از اول مهرماه ۹۸ عوارض ثابت صادراتی سنگ آهن وضع شد که همچنان پا برجاست و سبب شده جلوی صادرات سنگ آهن گرفته شود. زمانی که صادرات سنگ آهن آغاز شده بود هیچ کس به فکر طرح جامع فولاد نبود و اصلاً چنین طرحی تصویب نشده بود و هیچ کس باور نمیکرد با محدودیت سنگ آهن مواجه شویم.

جعفری طهرانی افزود: بررسیها حاکی است ایران در افق ۱۴۰۴ سالیانه به ۱۶۰ تا ۱۶۹ میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد این در حالی است که ذخایر سنگ آهن ایران محدود شده و معادن قدیمیتر مثل بافق یا چغارت کمتر از ۷ تا ۸ سال از عمر آن ها باقی مانده است.

وی اظهار داشت: برای معادن دیگر مثل چادرملو که موفق به دست آوردن ذخایر جدید شدهاند همچنین معادن گل گهر و بخش خصوصی عمری بین ۱۴ تا ۱۹ سال و بطور متوسط ۱۷ سال متصور است اما در مجموع این مدت زمان آن قدر کوتاه است که امروز همگی در کشور به فکر واردات سنگ آهن افتادند اما نباید فراموش کرد که در شرایط تحریم قرار داریم که ممکن است متاسفانه تداوم داشته باشد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در طول این سه ماه گذشته اتفاقات بسیار بزرگ و بدی در منطقه افتاده است اذعان داشت: با وجود پروژههای گندله سازی عمان و بحرین در حاشیه خلیج فارس امکان اینکه ایران بتواند از برزیل به واردات سنگ آهن یا کنسانتره بپردازد وجود ندارد و با رفع تحریمها نیز عملیاتی نخواهد شد زیرا ظرفیت معادن یاد شده برزیل توسط کارخانههای گندله سازی عمان و بحرین رزرو شده است. شرکت واله به هیچ عنوان مواد اولیه به ایران نمی فروشد زیرا در عمان کارخانه دارد و CSN هم شرکت کوچکی است که تولید آن بین سه تا چهار میلیون تن در سال است و تعهدات فروش تا سال ۲۰۲۳ دارد.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم از افغانستان چیزی وارد کنیم و اصلا شرایط ما ایده آل نیست اضافه کرد: ما باید براساس منابع داخلی قدم برداریم و مشکل اینجاست که کشور با کمبود جدی سنگ آهن مواجه است که این بحران رو به عنوان یک بحران ملی مطرح میکنم و بعد به عنوان یک بحران بنگاهی برای سنگ آهن مرکزی می دانم.

جعفری تهرانی با بیان اینکه این بحران در سال های آینده بیشتر خود را نشان می دهد و معتقدم که کشور های منطقه که از سال 1404_2025 تا سال 1410یا 1409 یعنی2030 وارد چنان مشکلاتی خواهیم شد کشورهایی مانند عربستان عمان و حتی امارات و قطر علی زغم اینکه پروژه های فولاد سازی دارند بالاتر از ما خواهند ایستاد به دلیل اینکه مشکل تامین خوراک را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه سهم بازاری که الان داریم را کم کم داریم از دست می دهیم تصریح کرد: آن موقع این هم را کامل از دست خواهیم داد و راهکار این است که باید تا حد امکان مشکل بحران سنگ آهن حل شود که نیاز به ماشین آلات و تجهیزات دارد.

کارشناس ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن ایران با تاکید بر اینکه در موضوع بهره برداری عقب هستیم گفت: یکی از راهکارهای فرار، فراوری سدهای باطله است که در شهرستان بافق حدود 50 میلیون تن سد باطله داریم که این تاثیر زیست محیطی روی شهر بافق گذاشته است و فقط نیاز به یک سری ماشین آلات دارد و به راحتی می تواند خوراک را تامین کند.

انتهای پیام

کد خبر: 56
  تاریخ خبر : 19 آذر 1401