چگونه اتحادیه اروپا می تواند از کمبود گاز طبیعی در سال 2023 جلوگیری کند؟

آژانس بین المللی انرژی(IEA)، با انتشار گزارشی، اقدامات کلیدی که میتواند به کاهش شکاف بالقوه عرضه و تقاضا در صورتی که تحویل خط لوله گاز روسیه به صفر برسد، ارایه می کند. استقرار سریعتر بهره وری انرژی و انرژی های تجدید پذیر از این جمله اند.

اتحادیه اروپا با کمبود بالقوه 30 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال 2023 مواجه است اما آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدیدی که امروز منتشر شد می‌گوید این شکاف را می‌توان از طریق تلاش‌های قوی‌تر برای بهبود بهره‌وری انرژی، استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر، نصب پمپ‌های حرارتی، ارتقای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش عرضه گاز پر کرد و از خطر کمبود جلوگیری کرد. گزارش «چگونه از کمبود گاز در اتحادیه اروپا در سال 2023 جلوگیری کنیم» مجموعه‌ای از اقدامات عملی را ارائه می‌کند که اروپا می‌تواند بر اساس پیشرفت چشمگیر که در سال 2022 در کاهش وابستگی به گاز روسیه و پر کردن ذخایر گاز انجام شده است، انجام دهد.

 پیش از این زمستان این گزارش هشدار می دهد که سال 2023 ممکن است آزمایش سخت تری برای اروپا باشد، زیرا عرضه روسیه ممکن است بیشتر کاهش یابد، عرضه جهانی گاز طبیعی مایع (LNG) محدود خواهد بود - به خصوص که تقاضای چین برای افزایش مجدد LNG – و دمای معتدل غیر فصلی که در آغاز زمستان اروپا مشاهده می شود تضمینی برای دوام آن نیست.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، این گزارش را در کنار اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل، پیش از نشست فوق‌العاده وزیران انرژی اتحادیه اروپا در 13 دسامبر و نشست شورای اروپا در 15 دسامبر، ارائه کرد.

ما با برنامه REPowerEU  برای کاهش دو سوم تقاضا برای گاز روسیه تا قبل از پایان سال، با بسیج سرمایه گذاری تا سقف 300 میلیارد یورو، توانسته ایم در برابر باج خواهی انرژی روسیه مقاومت کنیم.

 اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت:

نتیجه همه اینها این است که ما برای زمستان امسال(2022) امن هستیم. بنابراین ما اکنون تمرکز خود را به آماده سازی سال 2023 و زمستان آینده معطوف کرده ایم. برای این منظور، اروپا باید تلاش‌های خود را در چندین زمینه افزایش دهد، از تعامل بین‌المللی گرفته تا خرید مشترک گاز و افزایش و سرعت بخشیدن به انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش تقاضا.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت:

 اتحادیه اروپا در کاهش وابستگی به گاز طبیعی روسیه پیشرفت چشمگیری داشته است، اما هنوز از منطقه خطر خارج نشده است. بسیاری از شرایطی که به کشورهای اتحادیه اروپا اجازه داد تا انبارهای ذخیره‌سازی خود را در زمستان امسال پر کنند، ممکن است در سال 2023 تکرار نشوند.

تحلیل جدید آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که عمده تمرکز  بر بهره‌وری انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، پمپ‌های حرارتی و اقدامات ساده صرفه‌جویی در انرژی برای جلوگیری از خطر کمبود و افزایش قیمت‌ها در سال آینده،  حیاتی است.

در نتیجه اقداماتی که توسط دولت‌ها و کسب‌وکارهای اروپایی در طول سال 2022 در واکنش به بحران انرژی و همچنین تخریب تقاضا ناشی از افزایش شدید قیمت‌ها انجام شد، میزان گاز در سایت‌های ذخیره‌سازی اتحادیه اروپا بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله بود. اقدامات مصرف کنندگان، افزایش عرضه گاز غیرروسی و آب و هوای معتدل نیز به جبران کاهش تحویل روسیه در سال 2022 کمک کرد.

اقداماتی که قبلاً توسط دولت‌های اتحادیه اروپا در مورد بهره‌وری انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر و پمپ‌های حرارتی اتخاذ شده است باید به کاهش اندازه شکاف بالقوه عرضه و تقاضای گاز در سال 2023 کمک کند. بهبود تولید انرژی هسته‌ای و برق آبی از سطوح پایین دهه 2022 نیز باید به کاهش  این کسری کمک کند.

 بر اساس این گزارش، با فرض اینکه  تحویل گاز از روسیه به صفر می‌رسد و واردات LNG چین به سطح سال 2021 باز گردد با وجود همه این‌ها، فاصله  بالقوه عرضه و تقاضای گاز اتحادیه اروپا می‌تواند در سال 2023 به 27 میلیارد متر مکعب برسد.

به منظور ایجاد انگیزه برای بهبود سریع‌تر در بهره‌وری انرژی، این گزارش گسترش برنامه‌های موجود و افزایش اقدامات حمایتی برای بازسازی خانه‌ها و استفاده از وسایل کارآمد و روشنایی را توصیه می‌کند. همچنین استفاده از فناوری‌های هوشمند بیشتر و تشویق تعویض گاز به برق در صنعت را توصیه می‌کند.

این گزارش با هدف تسریع در صدور مجوز برای انرژی های تجدیدپذیر، افزایش منابع اداری و ساده سازی روش ها و  همچنین حمایت مالی بیشتری برای پمپ های حرارتی و تغییراتی در قوانین مالیاتی را  پیشنهاد می کند. همچنین خواستار کمپین‌های بیشتر و بهتر برای ترغیب مصرف‌کنندگان به کاهش مصرف انرژی است و جزئیات برنامه‌های مختلف از طیف گسترده‌ای از کشورها که می‌توانند به عنوان بهترین شیوه عمل کنند، ارائه می‌کند.

در بخش عرضه، این گزارش می‌گوید در حالی که گزینه‌های اروپا برای واردات بیشتر گاز طبیعی محدود است، تعداد انگشت شماری از کشورها با ظرفیت صادرات مازاد وجود دارند که می‌توانند با گرفتن گازی که در حال حاضر در حال شعله‌ور شدن است، صادرات را افزایش دهند. این گزارش همچنین فرصت‌هایی را برای افزایش تولید بیوگازهای کم انتشار توضیح می‌دهد.

این گزارش به  اقداماتی که  با هم راهی برای جلوگیری از افزایش قیمت، تعطیلی کارخانه‌ها، افزایش استفاده از زغال سنگ برای تولید برق و رقابت شدید بین‌المللی برای محموله‌های LNG - به روش‌هایی که با اهداف اقلیمی اتحادیه اروپا سازگار است، توصیه میکند.

کد خبر: 58
  تاریخ خبر : 7 دی 1401