نشست هم افزایی و همدلی تشکل های اقتصادی استان یزد

شفاف سازی، کلید حل مشکلات کشور/کنترل تورم، تنها با اصلاح سیاست های کلان اقتصاد امکان پذیر است

نشست همگرایی تشکل ها، کارآفرینان و فعالین اقتصادی استان یزد با حضور استاندار یزد و سایر مسئولان استانی به میزبانی اندیشکده صفا برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفای یزد، مهران فاطمی استاندار یزد در این نشست اظهار داشت: باید سازوکاری اندیشید که بتوانیم مردم و نخبگان را در نظام تصمیم گیری کشور دخیل کنیم.

وی افزود: مطالعه، تجربه و بررسی نشان داده که بهترین سازو کار، اندیشکده ها هستند که میتوانند تجربه های مردمی را جمع بندی کرده و ارائه دهند.

فاطمی همچنین گفت: متاسفانه در کشور ما انتخابات، پایان مشارکت مردمی بوده در حالی که باید نقطه شروع آن باشد.مردم نباید از عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی جدا شوند.

شفاف سازی، کلید حل مشکلات کشور

محمد حسین فنایی، نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا در خصوص هدف راه اندازی این اندیشکده گفت: مهمترین مسئله و هدف اندیشکده صفا، ارائه راه حل ها و پیشنهادهای اجرایی به مسئولان میباشد.

وی با اشاره به بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی که در خصوص موضوع شفاف سازی میباشد، گفت: شفاف سازی کلید راه حل بسیاری از مشکلات است که سبب می شود کسی نتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد.

فنایی همچنین افزود: خوشبختانه مجلس در این زمینه پیش قدم بوده و دولت نیز شروع خوبی در این راستا داشته است. اکنون زمینه فراهم است که با همکاری سایر بخش ها قطعا بتوانیم ضعف ها را برطرف کرده و به اهداف خود برسیم‌.

کنترل تورم، تنها با اصلاح سیاست های کلان اقتصاد کشور امکان پذیر خواهد بود

سید علی اکبر کلانتر رئیس خانه صنعت و معدن در سخنان خود در خصوص شعار سال عنوان کرد:کنترل تورم خارج از توان صنعتگران و تولیدکنندگان است. برای سرمایه گذاری و تولید باید بستر امن و ثابت ایجاد شود. این بستر جز با مهار تورم ایجاد نخواهدشد.

وی افزود: تنها راه حل برای رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور مهار تورم می باشد که تنها با اصلاح سیاست های کلان اقتصادی کشور حل خواهد شد.

کلانتر با اشاره به عدم ارتباط  کشور با سایر کشورها در زمینه صادرات و بازاریابی گفت:  تولیدات باید  به دیگر استان ها و  دیگر کشورها صادر شود. وقتی صادرات به دیگر کشورها صورت نگیرد، باعث  افزایش قیمت ارز و ایجاد تورم خواهد شد.

اندیشکده صفا اولین اندیشکده استانی خارج پایتخت در کشور

حسن بلندیان، مدیرعامل اندیشکده صفا در رابطه با معرفی این اندیشکده گفت: اندیشکده صفای یزد، اولین اندیشکده استانی خارج از پایتخت بوده که بصورت کاملا خصوصی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این اندیشکده به سبب موفقیت ها و نقش آفرینی هایی که در عمر ۶ ساله خود داشته، الگویی برای دیگر استان ها قرار گرفته است. تمام این موفقیت ها محصول کار جمعی، مشارکت فکری و خرد جمعی یک تیم خبره و صاحب نظر می باشد.

کنترل تورم، لازمه تولید با صرفه و مرغوب

علی اکبر حجت، رئیس کانون کارفرمایان یزد در سخنان خود در این نشست عنوان کرد: چندین تشکل در استان وجود دارد که اندیشکده به آن اضافه شده است.  روسای این گروه ها باید ضمن برگزاری جلساتی به صورت دوره ای، مسائل استان را تحلیل و جمع بندی کرده و نتایج را به مسئولان ارائه دهند تا به این مسائل رسیدگی شود.

وی در رابطه با شعار سال افزود: در کنار هم قراردادن دو موضوع تورم و تقویت اشتغال در شعار سال بسیار خردمندانه است چرا که این دو موضوع در هم تنیده و تنها در صورتی که تورم کنترل شود، صنعتگر میتواند تولید باصرفه و مرغوبی ارائه کند.

بهره گیری از مشارکت مردمی در طرح های اقتصادی

محمدرضا رضایی نژاد، رئیس هیئت مدیره انجمن کارآفرینان برتر استان یزد گفت: مهمترین راهکار در شرایط کنونی، بهره گیری از مشارکت مردمی در طرح های اقتصادی میباشد. کار آفرینان دارایی خود را به عنوان سرمایه و مردم نقدینگی خود را در طرح های اقتصادی شریک شوند.

وی همچنین افزود: پیشنهاد می شود موزه کارآفرینی مجازی در یزد ایجاد شود بگونه ای که نمونه سخت افزاری از کارآفرینان وجود داشته باشد و تجربه و سابقه کارآفرین به صورت سه بعدی در موزه به نمایش گذاشته شود.

رکود تورمی، خطرناک ترین شرایط اقتصادی

مهندس محمدرضا داد، رئیس انجمن مدیران نیز گفت: اقتصاد ایران مشکلات بسیاری دارد که مهمترین آن ها رکود و تورم است. مشکل تورم به تنهایی قابل حل است اما زمانی که با رکود همراه باشد به سادگی حل نخواهد شد. رکود تورمی خطرناک ترین شرایط اقتصادی بوده که برطرف کردن آن سالها طول خواهد کشید.

تعدد پرتال ها، مشکلات را بیشتر و فرایندها را دشوارتر کرده است

غضنفر امیرجلیلی؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی نیز در رابطه با شعار سال 1402 گفت: شعار مقام معظم رهبری بسیار سنگین و اجرای آن بسیار دشوار است. نیاز است تا با هم اندیشی و هم افزایی و برگزاری جلسات شورای هماهنگی بین تشکل های استان و با داشتن هدف مشخص، مشکلات پیش روی استان مطرح و برطرف شود.

وی همچنین گفت: متاسفانه در بخش صنعت دچار پرتال زدگی شده ایم. پرتال ها باید در راستای ساده سازی فرایندها ایجاد شود اما متاسفانه پرتال های ایجاد شده علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف به واحدهای صنعتی، مشکلات را بیشتر و فرآیندها را پیچیده تر کرده است.

کد خبر: 60
  تاریخ خبر : 29 فروردین 1402