سفره ایرانیان آب رفت/کاهش مصرف گوشت و افزایش مصرف تخم مرغ

با افزایش تورم و گرانی موادغذایی، سفره ایرانیان نیز آب رفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز و شیر در دهه ۹۰ به ترتیب ۴۱ و ۴۶.۸ درصد کاهش داشته است. در همین حال مصرف تخم‌مرغ نیز افزایش داشته است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به نظر می‌رسد خانوارها برای تامین پروتئین مورد نیاز خود تخم‌مرغ را جایگزین گوشت قرمز و مرغ کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفای یزد، اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که نرخ فقر طی یک دهه از ۱۹ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش ۱۱ میلیون نفر به جمعیت فقرای ایران طی یک دهه اضافه شد.

بخش مهم دیگر این گزارش بررسی وضعیت رفاهی خانوارهاست که برای این منظور سهم کالاهای ضروری از کل هزینه‌های خانوار و سهم سایر هزینه‌ها از کل هزینه خانوارها بررسی شده است. سنگینی تورم مواد غذایی در سال‌های اخیر  بر دوش بسیاری از خانوارها بیشتر شد؛ تا جایی‌که برخی از  مردم حذف برخی اقلام غذایی از جمله گوشت از سبد غذایی خود می‌گفتند.

بررسی آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد که با افزایش قیمت‌ مواد غذایی و سایر هزینه‌ها از جمله هزینه مسکن، به مرور سهم برخی از اقلام خوراکی در سبد غذایی خانوارها کاهش یافت. وضعیتی که هشداری برای امنیت غذایی ایرانیان و سلامتی آنهاست. پیش از این نیز برخی از کارشناسان و مقامات حوزه بهداشت از کوتاه شدن قد ایرانیان به دلیل کاهش مصرف شیر گفته بودند.

همچنین در دهه ۹۰ میانگین مصرف شیر نیز  ۴۶.۸ درصد کاهش داشته است. میانگین مصرف شیر تنها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰ درصد کاهش داشت.

در حالی‌که مصرف میانگین مصرف گوشت قرمز و مرغ کاهش داشته، مصرف تخم‌مرغ افزایش داشته است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به نظر می‌رسد خانوارها برای تامین پروتئین مورد نیاز خود تخم‌مرغ را جایگزین گوشت قرمز و مرغ کرده‌اند.

میانگین مصرف برنج نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۰، ۲۸ درصد کاهش یافته است. بر همین اساس همزمان با افزایش سهم خوراک در هزینه خانوارها، کیفیت کالای خوراکی مصرفی نیز کاهش پیدا کرده است.

آنطور که این گزارش نشان می‌دهد خانوارها از کالاهای باکیفیت در سبد غذایی خود کم کرده‌اند. خانوارها برای دریافت کالری مورد نیاز خود از مواد غذایی ارزان‌تر و با کیفیت کمتر استفاده کرده‌اند.

بخش اعظم هزینه خانوارهای ایرانی صرف مسکن و خوراک می‌شود. هزینه مسکن خانوارها از ۲۳ درصد به ۲۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. مجموع سهم مسکن و خوراک از هزینه خانوارها به ۶۰ درصد رسید که بالاترین مقدار در دهه ۹۰ است. رشد روزافزون تورم نشان می‌دهد که احتمالا این روند کاهش مصرف کالری باکیفیت در میان ایرانیان همچنان ادامه داشته باشد.

کد خبر: 62
  تاریخ خبر : 16 خرداد 1402