نشست "بررسی مسائل اقتصادی با تمرکز بر اهم اقدام و برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ استان یزد"

شصت و سومین نشست تخصصی اندیشکده صفای یزد با موضوع "بررسی مسائل اقتصادی با تمرکز بر اهم اقدام و برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ استان یزد" و حضور اندیشمندان اندیشکده صفای یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفای یزد، نشست "بررسی مسائل اقتصادی با تمرکز بر اهم اقدام و برنامه عملیاتی  ۱۴۰۲  استان یزد" با حضور رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد، اعضای هیات مدیره اندیشکده، اعضای تالار اندیشه ورزی صفای یزد، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، روسای دانشکده های دانشگاه یزد و فعالان بخش خصوصی در سالن جلسات اندیشکده صفا برگزار شد. 

در این نشست چهار عامل اصلی چالش زا در اقتصاد کشور و استان یزد مورد بررسی اعضا قرار گرفت و از انحراف عملکرد دولت ها از مسیر قانونی به عنوان اصلی ترین عامل یاد شد. 

انحراف ۹۵ درصدی عملکرد دولت از برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور باعث شد تا اقتصاد کشور با چالش اساسی مواجه کند که این اتفاق در برنامه ششم توسعه نیز با درصد متفاوتی رخ داد.

مافیا، دلال بازی و تحریم از دیگر عواملی است که سبب بروز مشکلات اقتصادی

بنگاهداری بانک ها از دیگر عوامل چالش زا در اقتصاد کشور است که بانک ها دارایی های مردم را به سمت بنگاهداری سوق دادند که باعث ایجاد تورم می شود.

مافیا، دلال بازی و تحریم از دیگر عواملی است که سبب بروز مشکلات اقتصادی در کشور شده و تا زمانی که برای این عوامل چاره اندیشی نشود، مشکلات اقتصادی ادامه دار خواهد بود.

عملکرد جزیره ای نقش منفی در کاهش تورم دارد و برای رفع مشکلات کشور باید هماهنگ و همراه عمل کرد و همه در راستای کاهش مشکلات اقتصادی عمل کنند نه اینکه هر دستگاه به هر شکلی که می خواهد عمل کند.

متاسفانه در کشور ثبات اقتصادی نداریم و حتی این بی ثباتی سبب شده که سرمایه گذار خارجی برای ورود به کشور تردید داشته باشد؛ هر چند برنامه های توسعه کشور خوب تدوین شده ولی وقتی در عملکرد و اجرا با انحراف بسیار زیاد مواجه بودیم، نمی توانیم امیدوار به بهبود شرایط باشیم.

دولت ها باید کوچک، چابک و نظاره گر باشند

دولت ها باید کوچک، چابک و نظاره گر باشند و به هیچ عنوان نباید در مسائل اقتصادی وارد شوند بلکه باید مسیر را برای ورود متخصصین امر باز کنند؛ در این خصوص می توان از تجربیات کشورهای مثل کانادا و آلمان استفاده کرد که با تغییر نگاهشان سبب تحولات عظیم در مسائل اقتصادی شدند.

نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد هم در این نشست با اشاره به اینکه دولت ها نباید در مسائل اقتصادی وارد شوند، گفت: برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید به متخصصین میدان دهیم.

وی افزود: خلائی وجود داشت که جوانان مستعدی که در مقاطع مختلف دانشگاهی تحصیل می کنند، در کنارمان حضور ندارند؛ این جوانان در آینده کشور مسئولیت خواهند داشت و باید در این نشست ها و جلسات حضور پیدا کنند تا بتوانند از ظرفیت های موجود بهره مند شوند.

وی عنوان کرد: در بسیاری از کشورها مثل چین، جوانان در جلسات مختلف حضور پیدا می کردند تا بتوانند از ظرفیت آنها استفاده کنند و دلیل آن هم بکارگیری این قشر اثرگذار در آینده کشور است.

فنایی با تاکید بر اینکه وقتی نگاهمان را عوض نکنیم طبیعتا به نتیجه مورد نظر نخواهیم رسید، ادامه داد: هر زمان نگاه اقتصاد کشور خصوصی شود می توان امید داشت که مشکلاتمان مرتفع شود.

"مالیات بر دلالی" یکی از راه های اصلی مقابله با تورم 

دیگر عضو هیات مدیره اندیشکده صفا هم با بیان اینکه "مالیات بر دلالی" یکی از راه های اصلی مقابله با تورم در کشور است گفت: مشکل ما الان تورم نیست بلکه اثر مرکب تورم است، یکی از راه های اصلی مقابله با تورم، مالیات بر دلالی است.

محمدرضا رضایی نژاد اظهار داشت: مشکل ما الان تورم نیست بلکه اثر مرکب تورم است، یکی از راه های اصلی مقابله با تورم، مالیات بر دلالی است.

وی با بیان اینکه امروزه هیچ کس از دلالان مالیات دریافت نمی کند ولی کسانی که مشغول به کار هستند باید مالیات پرداخت کنند، اضافه کرد: این مسئله سبب شده که بسیاری به دنبال دلالی باشند چون قرار نیست هر میزان درآمد داشته باشند، کسی از آنها مالیات دریافت کند.

رضایی نژاد اظهار داشت: هر زمانی که قانون مالیات بر درآمد به مرحله نهایی شدن در مجلس شورای اسلامی رسید، غربی ها بخش هایی از پول های بلوکه شده ایران را آزاد کردند تا روند قیمت ها در کشور کاهشی شود، بعد از مدت کوتاهی دوباره روند قبلی را پی می گیرند زیرا معتقدند که پس از گذشت ۵ سال از جنگ می توان اقتصاد را بازیابی کرد ولی اثرات فشارهای اقتصادی و آشفتگی بازار سالها کشور را درگیر می کند.

کد خبر: 63
  تاریخ خبر : 27 خرداد 1402