نشست اعضای اندیشکده صفا با مدیرکل صداوسیما مرکز یزد؛

واگذاری بخشی از برنامه اقتصادی استان به اندیشکده صفا/ سند آمایش به معنای آشتی با سرزمین مادری است

اعضای اندیشکده صفای یزد در دیدار با مدیرکل صداوسیما مرکز یزد از واگذاری بخشی از برنامه‌های اقتصادی استان به این اندیشکده خبر داده که این اتفاق برای نخستین بار در کشور رخ می‌دهد و یک سند اقتصادی و تحولی با مشارکت بخش خصوصی قرار است تدوین شود.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفای یزد، محمدحسین فنایی؛ نایب رییس هیئت مدیره اندیشکده صفا با بیان نحوه شکل‌گیری اندیشکده گفت: هدف از تشکیل این اندیشکده ارائه فکر و راه حل برای چالش‌ها و موضوعات روز کسور است.

فنایی با بیان اینکه مهم‌ترین بحث مورد نظر اقتصاد مقاومتی و چارچوب آن بود و با اشاره به اینکه این سند چارچوب خوبی داشت اما تکنیک‌های اجرایی آن برای خیلی از افراد مشخص نبود؛ ابراز داشت: همین امر سبب شد تا به این فکر بیافتیم که از طریق تفکر و اندیشیدن برای حل این مسئله چاره‌ای بیندیشیم و از این رو پس از شکل‌گیری جمع اولیه به سراغ نخبگان استان رفتیم تا از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

فنایی با اشاره به اهمیت و لزوم توجه به اسناد بالادستی بیان داشت: «در کشور اسناد بالادستی زیادی وجود دارد که در حوزه اجرا با چالش مواجه می‌شوند. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما این اسناد اجرایی نمی‌شوند. کار اندیشکده این است که این اسناد را بررسی و از نظر اجرایی و عملیاتی مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد».

نایب رییس هیئت مدیره اندیشکده صفا در ادامه سخنان خود به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و نقش اندیشکده‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در دوره ترامپ تحریم‌های شدید علیه کشور اعمال شد و وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم چندین اندیشکده تأسیس شده‌اند تا راهکاری‌های تحریم ایران را بررسی کنند و بدین منظور کلاس‌های مختلفی را نیز برگزار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بنابراین نقش اندیشکده بسیار حیاتی و ضروری است و اندیشکده صفا نیز با توجه به این ضرورت و پس از استقبال استاندار و مجوز وزارت کشور تأسیس گردید.

به گفته فنایی اندیشکده صفا تا کنون ۲۳ اندیشنامه در حوزه‌های مختلف منتشر کرده که هدف آن‌ها تحلیل خوب و مناسب بر اساس داده‌های موجود در استان و کشور بوده است.

واگذاری بخشی از برنامه اقتصادی استان به اندیشکده صفا

این عضو اندیشکده صفا همچنین از واگذاری بخشی از برنامه‌های اقتصادی استان به اندیشکده صفا ذیل مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت خبر داد و گفت: این اتفاق برای نخستین بار در کشور رخ می‌دهد که یک سند اقتصادی و تحولی با مشارکت بخش خصوصی قرار است تدوین شود و لازم است از استاندار محترم، جناب آقای دکتر فاطمی قدردانی داشته باشم.

در ادامه این نشست حسن بلندیان، مدیرعامل اندیشکده صفا با ارائه توضیحاتی در پیرامون این اندیشکده عقل و تدین را دو مؤلفه مهم یزد و یزدی‌ها در توسعه و آبادانی از دید امام خمینی (ره) دانست.

بلندیان گفت: در آغاز تأسیس اندیشکده صفا بنیاد آن بر پایه خردورزی گذاشته شد و به این منظور چهره‌های شاخص و برجسته استان برای حضور در اندیشکده دعوت شدند تا جمعی نخبگانی ایجاد شود.

بلندیان چارچوب اقتصاد مقاومتی را چارچوبی خوب و مناسب دانست که نیازمند عملیاتی شدن برنامه‌های آن است.

نگاه‌های شخصی و سلیقه‌ای، ریشه برخی مسائل

مدیرعامل اندیشکده صفا بیان داشت: با توجه به این رویکرد بود که دغدغه اولیه ما چگونگی عملیاتی کردن مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شد و به همین دلیل بخش خصوصی برای نخستین بار در قالب یک اندیشکده به این موضوعات ورود کرد.

وی با بیان این که بیش از نیم قرن سابقه برنامه‌ریزی در کشور وجود دارد؛ وضعیت موجود را بر اساس چشم‌اندازهای اسناد توسعه‌ای مناسب ندانست و ریشه برخی مسائل را نگاه‌های شخصی و سلیقه‌ای عنوان کرد.

سند آمایش به معنای آشتی با سرزمین مادری است

بلندیان تصریح کرد: سند آمایش به معنای آشتی با سرزمین مادری است و استان یزد در این زمینه پیشگام است.

وی افزود: استاندار محترم جناب آقای دکتر فاطمی با اشاره به کوتاه مدت بودن دوره مسئولیت مسئولان استانی، بر لزوم تدوین برنامه‌ها و اسناد بلند مدت تأکید کرده‌اند و به همین منظور ایشان ایده راه‌اندازی مرکز پیشرفت و عدالت ذیل سازمان مدیریت را مطرح کردند که سند تحولی یزد نوین نیز ذیل آن تعریف شده است.

بلندیان گفت: این سند شامل ۱۵ محور توسعه‌ای است و ۱۵۸ پروژه عملیاتی بوده که حاصل ۴۰ جلسه گفتگو و رایزنی تخصصی با حضور ۱۶۰۰ نفر ساعت کار متخصص و صاحب نظر است.

وی نقش صدا و سیما در تبیین عمومی سند یزد نوین و برنامه‌های تحولی آن را امری مهم و ضروری دانست و گفت: هیچ اولویتی در استان بالاتر از برنامه‌های تحولی یزد نوین نیست زیرا این برنامه‌های تحولی و در آینده نیز اثرگذار هستند.

مدیرعامل اندیشکده صفا با اشاره به نقش مهم اندیشکده‌ها بیان داشت: اندیشکده‌ها حدود ۱۰۰ سال سابقه دارند و در جهان ۱۱ هزار اندیشکده اعلام موجودیت کرده‌اند و در ایران نیز ۸۶ اندیشکده رد حال فعالیت هستند. اندیشکده صفا نخستین اندیشکده کاملاً خصوصی و خارج از تهران است.

وی برنامه هفتم توسعه را نخستین مشارکت اندیشکده صفا در سطح ملی بیان کرد و بر آمادگی اندیشکده برای ارائه کمک‌های فکری و مشورتی تأکید نمود.

وضعیت موجود یزد موجب شده تا بزرگ‌ترین نعمت الهی یعنی تفکر به یزدی‌ها اعطا شود

در ادامه محمدرضا رضایی نژاد، مدیرعامل پیشگامان کویر و عضو هیئت مدیره اندیشکده صفا با اشاره به وضعیت جغرافیایی و منحصر به فرد یزد گفت: «استان یزد از برخی نعمت‌های خدادادی مانند جنگل‌ها و فضاهای سبز محروم است اما این وضعیت موجب شده تا بزرگ‌ترین نعمت الهی یعنی تفکر به یزدی‌ها اعطا شود.

وی افزود: یزدی‌ها مجبور بوده‌اند برای مقابله با شرایط سخت و طاقت فرسای خود بیندیشند و آینده‌نگری داشته باشند.

رضایی نژاد قوانین کپی رایت و مالکیت فکری را مهم‌ترین مؤلفه توسعه و پیشرفت دانست که باید در کشور نهادینه شود.

حجت‌الاسلام حسین صابری عضو هیئت مدیره اندیشکده صفا نیز با تأکید بر اهمیت اندیشه ورزی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای گفت: تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران سرشار از دستاوردهایی است که حاصل اندیشه و تفکر هستند و علاوه بر این در روایات و بیانات امامین انقلاب نیز تأکیدهای ویژه‌ای بر اندیشه و خردورزی وجود دارد و زمینه شکل‌گیری و عملکرد اندیشکده صفا نیز بر این اساس قوام یافته است.

وی افزود: صدا و سیما نقش بسیار مهم و برجسته‌ای در تبیین عمومی دارد و امیدواریم مانند سابق صدا و سیما به صورت مؤثر و خوب در این زمینه ایفای نقش نماید.

در ادامه این نشست جوانان اندیشکده صفا به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

جهان آرا عضو حلقه جوانان اندیشکده صفا با اشاره به حوزه بهداشت و درمان گفت: در سند یزد نوین ۷ برنامه عملیاتی در قالب پروژه‌های تحولی وجود دارد که نشان دهنده اهمیت این بخش در آینده استان است.

هادی زارع نیز با بیان اهمیت نقد و بررسی صدا برنامه‌های تحولی یزد نوین گفت: اگر ارزیابی و نقد برنامه‌های تحولی در دستور کار صدا و سیمای استان قرار بگیرد مردم نیز با برنامه‌های تحولی آشنا می‌شوند و ممکن است اتفاقات خوب مردمی نیز رقم بخورد.

امیرحسین عسکری نیز با اشاره به ماهیت وجودی اندیشکده‌ها گفت: اندیشکده صفا یک اتفاق خجسته در استان بوده است که در آن فرآیند تفکر و خردورزی به طرح و برنامه و سپس به برنامه عملیاتی قابل دسترس و قابل تحقق تبدیل می‌شود.

وی افزود: اندیشکده صفا از طریق بررسی طرح‌های کریدورهای بین‌المللی و جنگ اوکراین و اختلافات هند با چین و پاکستان ایده‌های قابل تحققی را برای اقتصاد کشور و یزد ارائه داده است که این ایده‌ها به سطح ملی انتقال یافته و مورد توجه قرار گرفته است.

محمد عربی از دیگر اعضای حلقه جوانان اندیشکده صفا نیز بر اهمیت نقش اندیشکده‌ها تأکید کرد و گفت: در سند یزد نوین برنامه‌ها نباید حذف بشوند بلکه باید تقویت شوند، آسیب‌شناسی شوند و با وضعیت بهتری تداوم یابند.

وی گفت: آشنایی مردم و سرمایه‌گذاران با پروژه‌های یزد نوین می‌تواند از اقداماتی باشد که صدا و سیما در آن وارد شود.

در ادامه احسان کریمی میبدی مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد اندیشکده صفا را مایه مباهات استان دانست و گفت: اسناد بالادستی و کشوری تا حد زیادی بین مردم مهجور و غریب هستند و این کار اندیشکده‌ها است که وارد شوند و این اسناد را برای مردم و جامعه و حتی مسئولان تشریح کنند.

وی افزود: برای عمل نباید منتظر مسئولان ماند بلکه برنامه و اسناد باید به صورت مستمر و مرتب پیگیری شوند تا به مرحله عملیاتی برسند.

وی در خصوص سند یزد نوین گفت: هنوز بسیاری از مردم و مسئولان با این سند آشنایی ندارند و در این زمینه باید جلسات متعدد و مستمری تشکیل شوند تا از طریق تبیین آن به فهم بهتر آن کمک کنیم.

مدیرکل صدا و سیمای یزد با بیان ضعف عملکرد دستگاهی و گزارش تبیینی بر نقش مهم صدا و سیما در این زمینه تأکید کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد هویتی باید از مهم‌ترین مؤلفه‌های برنامه‌های صدا و سیما باشد افزود: در این زمینه تقویمی شامل ۴۴۰۰ رویداد و مناسبت مخصوص یزد تنظیم شده تا بتوانیم از این ظرفیت‌های بهره‌برداری کنیم.

کریمی خاطر نشان کرد: هنوز ابعاد زیادی از سند یزد نوین برای مردم و مسئولان ناشناخته مانده که باید به مردم و مسئولان شناسایی شود و صدا و سیما در این زمینه آمادگی کامل دارد.

وی تصریح کرد: دولت فعلی تصمیم گرفته است منابع خود را به صورت مدیریت شده توزیع کند و سند یزد نوین در این زمینه می‌تواند مسیر را برای استان و توزیع منابع مشخص کند.

وی با بیان این که همه اعضای شورای برنامه‌ریزی با این سند را داشته باشند و به مفاد آن آگاهی داشته باشند خاطر نشان کرد: تحولات و پروژه‌هایی که برای استان تعریف می‌شوند باید در راستای اهداف و چشم‌اندازی باشند که در قالب برنامه‌های تحولی سند یزد نوین تعریف شده‌اند.

احسان کریمی همچنین بر آمادگی صدا و سیمای مرکز یزد برای تولید برنامه‌های مرتبط با برنامه‌های تحولی سند یزد نوین تأکید کرد.

گفتنی است؛ سند یزد نوین در ۱۵ محور و ۱۵۸ پروژه با ابلاغ استاندار ذیل مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد و با همکاری اندیشکده صفا در حال تدوین، کنترل و پایش است.

کد خبر: 67
  تاریخ خبر : 18 مرداد 1402