بازدید اعضای اندیشکده صفای یزد از مسیر گردشگری آب و زندگی یزد

جمعی از اعضای اندیشکده صفای یزد از مسیر گردشگری آب و زندگی یزد بازدید کردند و به تاریخ آب در گذر زمان آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفای یزد، در این بازدید که به میزبانی آب منطقه ای استان یزد و با همکاری مرکز بین المللی قنات انجام شد، اعضای اندیشکده صفا با سازه های آبرسانی و انتقال آب در این مسیر آشنا شدند.

در ابتدای این بازدید، محمدمهدی جوادیان زاده؛ مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد بیان داشت: این مسیر گردشگری علاوه بر ‌داشتن مناظری زیبا، علم و تجربه را به گردشگران نشان می دهد تا گردشگر به تاریخ آب در گذر زمان پی ببرد.

وی ادامه داد: مسیر گردشگری آب یک ابتکار بزرگ با هدف معرفی تاریخ و فرهنگ مردم یزد و تمدن کاریزی آن است که هفت منزل آب و زندگی را که هریک کاربرد متفاوتی دارند به نمایش می گذارد.

جوادیان زاده اضافه کرد: تمدن کاریزی محصول آب است اما نه آب سطحی بلکه آب زیرزمینی که توسط کویرنشینان کیلومترها از دامنه کوه تا زمین های کشاورزی آمده و از این مهم تر مسئولیت پذیری اجتماعی همه ساکنان شهر را به نمایش گذاشته است و به گونه ای از آب بهره برده اند که به کشاورزی هم صدمه نخورد.

مدیریت گذشتگان و اجداد ما در یزد مصرف آب بدون تنش بوده است

محمدحسین فنایی؛ نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد هم در این بازدید با بیان اینکه مسیر گردشگری آب و زندگی یزد به وضوح بیانگر این است که گذشتگان و اجداد ما چطور بدون تنش و چالش مصرف آب را مدیریت می کردند گفت: جلوه بی نظیر تمدن کاریزی یزد این است که این مسیر نشان می دهد هیچ تنش آبی درمیان نیست بلکه مسالمت آمیز و با رعایت حق و حقوق ساکنان مسیر آب را منتقل می کردند.

وی با بیان اینکه معماری مسیر گردشگری آب و زندگی یزد مانند معماری بافت تاریخی ما بی نظیر است گه علم مهندسی را به چالش می کشد ادامه داد: این مسیر به راحتی می تواند آنچه در روح و کالبد شهر یزد از گذشته دور جریان داشته را به جهانیان معرفی کند.

نایب رئیس اندیشکده صفای یزد با تاکید بر اینکه ما دارای تمدن و هویت هستیم و باید آن را حفظ کنیم عنوان کرد: مسیر گردشگری آب یزد هویت و فرهنگ ما را بیان می کند و توان علمی، مهندسی و معماری تاریخ چندین هزارساله را به رخ می کشد.

حسن بلندیان؛ مدیرعامل اندیشکده صفای یزد هم با استقبال از این مسیر گردشگری آن را مسیری بی نظیر دانست و گفت: باید امروز نیز از تجربه گذشتگان و آنچه که از آن ها به یادگار مانده است برای مدیریت آب بهره ببریم.

وی تصریح کرد: قطعا نخبگان و اندیشمندان اندیشکده صفا در نشست هایی که با موضوع آب خواهند داشت به اهمیت احیای قنات های یزد، انتقال مسیرهای آبرسانی و تامین آب شرب مردم خواهند پرداخت و خروجی آن در قالب اندیشنامه در اختیار مسئولان در سطوح استانی و ملی قرار می گیرد.

مسیر گردشگری آب شامل هفت منزل(سازه تاریخی آبی) است با همت و همکاری شرکت آب منطقه ای، مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی و سازمان میراث فرهنگی با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و شناخت تاریخ و فرهنگ مردم یزد و تمدن کاریزی آن تعریف شده است. این مسیر، هفت منزل آب و زندگی را به نمایش می گذارد و گردشگر می تواند در مسیر گردش آب به راحتی حرکت و از نزدیک با این منازل و کاربرد آن آشنا شود. مسیر گردشگری آب از میدان تاریخی امیرچقماق و آب انبار آن آغاز شده به موزه تاریخی آب و سرداب آن می رسد. پس از آن دروازه مهریز قرار دارد که غریبخانه ای است جهت پناه دادن در راه ماندگان و مسافران دور و نزدیک، در ادامه مسیر، حمام سنتی شاه کمالیه  و مسجد جامع یزد و پایاب آن قرار دارد. اب رختشوی‌خانه، مقصد بعدی در مسیر گردشگری آب است و درنهایت به آسیاب آبی وزیر که وظیفه تأمین آرد را بر عهده داشته است ختم می شود. بخشی از سازه های آبی استان یزد مانند قنات زارچ و حسن آباد در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 68
  تاریخ خبر : 10 مهر 1402