رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا:

برنامه تحولی یزد نوین می‌تواند بستر خوبی برای توسعه بیشتر استان باشد

رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد گفت: برنامه تحولی "یزد نوین" می‌تواند یک بستر خوب برای توسعه بیشتر استان باشد و در این مسیر از طریق رسانه‌ها این برنامه مورد رصد و تبیین و تحلیل قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفای یزد، شصت و نهمین نشست تخصصی اندیشکده صفا با موضوع برنامه تحولی بازرگانی در افق "یزد نوین" با همکاری مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان برگزار شد.

در این نشست، محمدحسین فنائی؛ رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا اظهار داشت: برای تحقق یزدنوین لازم است زیرساخت های محورهای مختلف این سند توسعه یابد.

وی با بیان اینکه می توان در تحقق یزدنوین از الگوها و تجارب موفق در دنیا نیز بهره برد افزود: لازم است برای اجرای اسناد موجود توسعه ای از مسائل مختلفی که کشورهای دنیا برای پیشرفت خود داشته اند نیز بهره بریم و با کمک نخبگان برای تحقق آن کار کنیم.

فنایی از کشور چین به عنوان یک الگوی موفق در کاهش قیمت تمام شده محصولات یاد کرد و گفت: مواد اولیه معدنی از یزد به چین می رود و در آنجا پس از تولید و ایجاد ارزش افزود با قیمت تمام شده بسیار پایین به دنیا عرضه می شود که باید روی این موضوع تفکر شود.

وی با بیان اینکه اندیشکده صفا راهکارهایی اجرایی را دنبال می کند اضافه کرد: زمان آن رسیده که با بهره گیری از این تکنیک های اجرایی و راهکارهای ارائه شده به بهبود وضعیت کشور و رفع. چالش ها اقدام شود.

عباسعلی متوسلیان، نایب رئیس هیات‌مدیره اندیشکده صفای یزد هم در این نشست گفت: در حوزه بازرگانی ما خیلی استقلال نداریم و در حوزه دیپلماسی اقتصادی با محدودیت‌هایی برای تجارت و انتقال پول مواجه هستیم.

وی افزود: هنوز هم بالای ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و بخش خصوصی هم ضعیف مانده که نیاز است دولتمردان در این زمینه راهگشایی کنند.

محمدرضا پاکدل؛ مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد هم در این نشست اظهار داشت: در حوزه بازرگانی محور اقدامات بر اساس مدیریت دانش پیش بینی و پروژه ها با این رویکرد دسته بندی شده است که به همین منظور یک تیم کارشناسی روی این پروژه‌ها کار می‌کنند تا در صورت جابجایی یک فرد، برنامه دچار اختلال نشود.

وی ادامه داد: هوشمندسازی اقتصاد به‌خصوص در حوزه صنعت ، توسعه روابط اقتصادی بین المللی و پیوند آن با زندگی مردم در همین راستا دنبال می شود و بازیگر اصلی در این زمینه اتاق بازرگانی است که با ایجاد دفتری در جنب نمایشگاه بین المللی یزد از تمام ظرفیت ها مرتبط برای فعال سازی دیپلماسی اقتصادی استفاده می شود.

پاکدل تصریح کرد: رویکرد جدید استان در ایجاد برند ساخت یزد است که به همین منظور، استانداردهای خاص، ساختار و پروتکل های مشخصی باید برای آن تعریف شود تا با توجه به سوابق درخشان استان در زمینه تجارت، از این خوشنامی برای توسعه بازرگانی استفاده کنیم.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد یکی از مشکلات حوزه بازرگانی استان را کمبود نیروهای توانمند برای ساماندهی و مدیریت صادرات عنوان کرد و یادآور شد: نیاز به ایجاد یک کنسرسیوم در این زمینه احساس می شود، بانک های اطلاعاتی قوی در این زمینه باید ایجاد کنیم و همچنین نمایندگی صندوق ضمانت صادرات ایران در استان نیز باید فعال شود و بر اساس برنامه ریزی تربیت حداقل ۵۰ بازرگان جوان در چند سال آینده در استان باید انجام شود.

کد خبر: 69
  تاریخ خبر : 10 آبان 1402