هفتاد و یکمین نشست اندیشکده صفا

ضرورت تجدیدنظر در نظام مالیاتی در بودجه 1403 کشور

هفتاد و یکمین نشست اندیشکده صفا با دو موضوع بررسی وضعیت صنعت ریلی و لایحه بودجه ۱۴۰۳ با حضور استاندار یزد برگزار شد و با توجه به تنظیم بودجه بر اساس مالیات ضرورت تجدیدنظر در نظام مالیاتی در بودجه 1403 کشور باید مورد توجه مسئولان باشد.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده صفای یزد، در این نشست مهران فاطمی با اشاره به اهمیت جغرافیایی استان یزد و پتانسیل‌های ویژه این استان گفت: تلاش‌هایی که برای ساخت آینده یزد از سوی افراد و دلسوزان این استان صورت می‌گیرد شایسته قدردانی و تشکر است.

استاندار یزد تصریح کرد: برای آینده یزد می‌بایست کارهای مطالعاتی و فکری خوبی صورت بگیرد که بتوان ضمن شناسایی چالش‌ها راهکارهایی را نیز برای حل آن‌ها ارائه داد.

فاطمی خاطرنشان کرد: در این مطالعات می‌توان برخی کاربری‌های موجود و خطر آفرین در سطح شهر را شناسایی و برای انتقال آن‌ها به سایر نقاطی که کمتر مخاطره‌آمیز هستند راهکارهایی را ارائه داد.

وی با اشاره به برنامه‌های تحولی یزد نوین در حوزه ریلی به ابعاد این محور اشاره کرد و بیان داشت: برخی پروژه‌ها مانند راه اندازی قطار برقی از ابعاد مختلف مفید و مؤثر هستند. این پروژه می‌تواند ضمن کاهش زمان جابجایی منجر به مهاجرت معکوس و ماندن یزدی‌ها در شهر خودشان شود و ضمن آن گردشگری را نیز تقویت کند.

در ادامه این نشست محمدحسین فنایی؛ رییس هیئت مدیره اندیشکده صفا با اشاره به بند ۱۹ از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه نظام مالی کشور شفافیت آن است که در اقتصاد مقاومتی نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم مالیات افزایش یافته و سهم نفت کاهش یافته است که این امر می‌تواند نوید بخش کاهش بودجه عمومی به نفت باشد.

فنایی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید توسط نهادهای متولی صورت بگیرد این است که معابر و گذرگاه‌های فرار مالیاتی شناسایی و مسدود شوند. در این صورت نقش مالیات اگر با شفافیت مخارج و مصارف همراه باشد می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

وی اضافه   کرد: بهترین قانونی که می‌شد برای شفاف‌سازی اقتصادی تصویب کرد، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بود که این قانون هرچند در سال ۹۸ مصوب شد، اما به مرحله اجرا نرسید.

در این نشست آقای مهندس رحیم زاده از اداره کل راه آهن یزد به جایگاه صنعت ریلی در استان از دیدگاه یزد نوین پرداخت و با تشریح ظرفیت‌های ریلی استان در حمل بار و مسافر ظرفیت‌ها و چلش‌ها ی آن را بیان کرد.

سپس آقایان مهندس صفویان و دکتر حسینی‌پور از اعضای اندیشکده صفا در دو ارایه مفصل به تشریح ابعاد لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور پرداخته و ضمن بیان مولفه‌های آن و مطابقت با لایحه ۱۴۰۲ تغییرات و رویکردهای جدید دولت برای سال مالی آینده را بررسی وتحلیل کردند.

همچنین اعضای حاضر در جلسه به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. ارایه پیشنهادات در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ به دولت و مجلس و تشکیل جلسه خاص ریلی با حضور صاحب نظران و مسئولان ریلی از مصوبات این جلسه بود.

کد خبر: 72
  تاریخ خبر : 10 آذر 1402