نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد به ریاست استاندار و با ارائه اندیشکده صفا برگزار شد

اندیشکده صفا با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی یزد در هفتاد و چهارمین نشست تخصصی خود با بررسی ابعاد انواع سرطان در استان یزد به ابعاد مختلف راه‌های کنترل و پایش در سطوح پیشگیری٫ تشخیص زودهنگام و درمان پرداخت و سپس طی چند نشست کارشناسی و هماهنگی با جمع‌بندی آن و شرکت در نشست شورای برنامه ریزی استان محتوای سیمای انواع سرطان در استان و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن‌ها را تشریح نمود و توصیه‌های سیاستی خود را مطرح کرد.

در این نشست که به ریاست استاندار یزد و با حضور اعضا برگزار شد غالب پیشنهادات اندیشکده صفا به تصویب رسید. 

استاندار یزد در این نشست، با بیان اینکه علاوه بر افزایش موارد ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت نیز از چالش‌های استان در حوزه سلامت هستند، اظهار کرد: در یک نگاه پیشگیرانه در خصوص این بیماری‌ها دو موضوع سبک زندگی و ورزش به شدت تاثیرگذار است. 

مهران فاطمی با تاکید بر لزوم تدوین برنامه مشخص و مداخله گرانه برای کاهش آمار بیماری‌های شایع در استان، گفت: به همین منظور منابع مالی جهت آموزش و پژوهش برای تشخیص علل این موضوع به تفکیک هر شهرستان تامین خواهد شد. 

وی با اشاره به تامین منابع مالی جهت انجام غربالگری سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و چاقی از محل یک درصد و ۱۵ درصد فروش معادن تصریح کرد: در این راستا شهرستان‌های با بیشترین موارد ابتلا در اولویت اول تخفیف و تخصیص اعتبار قرار گیرند. 

استاندار یزد با بیان اینکه اکوسیستم درمان و تشخیص سرطان باید در استان تکمیل شود، افزود: در صورت نیاز، سند ارائه شده در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ویرایش و شورای سلامت به طور خاص بر این بیماری‌ها متمرکز و عوامل ایجاد آن اطلاع‌رسانی شود. 

وی بر ممنوعیت بارگذاری صنایع جدید در محور آلاینده استان تاکید کرد و گفت: در صورت مشاهده اقدامات غیر قانونی دستگاه‌های متولی ورود کرده و ضمن‌عدم صدور مجوز توسعه، استقرار صنایع کم آلاینده و کم آبخواه در تمامی شهرک‌های صنعتی استان در دستور کار قرار گیرد. 

فاطمی در ادامه با بیان اینکه در سند تحولی یزد نوین برنامه راهبردی ورزش تا سال ۱۴۲۴ تدوین شده است، عنوان کرد: برش استانی سند ملی آمایش سرزمینی ورزش مبتنی بر واقعیات، مزیت‌ها و زیرساخت‌های ضروری ورزش یزد تدوین و همه دستگاه‌ها نسبت به درج اقدامات مورد نیاز اقدام کنند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش عملکرد استان در جذب منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه را قابل قبول دانست و گفت: یزد به رغم مشکلات موجود در کشور جزو سه استان برتر کشور در جذب منابع تبصره ۱۸ بوده اما با اهمال و کوتاهی مدیران در این خصوص به جد برخورد خواهد شد. 

استاندار یزد همچنین پروژه «بوستان بزرگ زندگی» را طرحی فرا شهرستانی برشمرد و اظهار کرد: در راستای تسریع در اجرای این طرح با سازمان ملی زمین و مسکن رایزنی و مقرر شد یک پنجم اعتبار مورد نیاز از محل زمین‌های موجود، تامین و در اختیار شهرداری یزد قرار گیرد. 

وی در پایان با اشاره به موفقیت‌های اقتصادی استان در سال رشد تولید و مهار تورم خاطرنشان کرد: در پرتو همکاری اساتید دانشگاهی و مدیران استان در چند ماه اخیر، یزد در بین ۵ استان با کمترین تورم ماهانه قرار گرفته اما همچنان نیازمند تلاش بیشتر جهت خدمت‌رسانی به مردم در آستانه نوروز هستیم.

کد خبر: 74
  تاریخ خبر : 28 اسفند 1402